Eindhovense student ontwikkelt één pedaal voor gasgeven en remmen

Gas geven en remmen met één pedaal. Dat is niet alleen makkelijk, maar bespaart ook nog energie in het geval van elektrische auto. Het is een techniek die in ons eigen land is onderzocht, aan de TU/e door student Joost van Boekel. De Volkskrant schrijft vanochtend over zijn onderzoek waarvan we het resultaat in de toekomst zomaar eens zouden kunnen terug zien in auto’s.

Hoe werkt het? Het gaspedaal werkt in principe zoals elk ander gaspedaal. Als je er op trapt, geef je gas; hoe meer kracht je zet, hoe meer gas. Maar als je het gaspedaal voorzichtig loslaat rem je; laat je hem nog meer vieren, dan rem je harder. En dan niet met remschijven die door wrijving jouw snelheid omzetten in warmte, maar op de motor, waardoor energie terugvloeit naar de batterij. Nu zijn er elektrische auto’s die remmen op de motor als je het gas loslaat, maar of en hoe dit werkt verschilt per merk. Ook is de remkracht vaak niet dynamisch te regelen.

Joost van Boekel denkt dat zijn techniek de oplossing is voor de autoindustrie. Om hem in de praktijk te testen heeft hij een Volkswagen Lupo gebruik, die omgebouwd is tot een elektrische auto. Door puur en alleen softwarematige aanpassingen, werkt het gaspedaal nu ook als rem. Hierbij heeft de onderzoeker slimme algoritmes toegepast die remkracht op een logische manier laten aansluiten bij hoe hard je rijdt. Uit praktijktests met de Lupo blijkt dat er met het gas-rempedaal gemiddeld 7 procent energiebesparing te behalen is in het stadsverkeer. En er is meer goed nieuws: autofabrikanten die een proefritje maakten waren zeer tevreden over hoe het werkte.

Een vervanging voor het rempedaal is de techniek overigens niet. Die blijft gewoon in de auto zitten voor het geval je echt hard wilt remmen. Bewust is de maximale remkracht van het gaspedaal in de proefauto ook maar de helft van wat technisch mogelijk is, zodat je het “gewone” remmen niet verleert. Maar in 95 procent van de gevallen kun je rustig remmen met het gaspedaal.

De foto bij dit artikel is rechtenvrij beschikbaar gesteld door SplitShire.