Numrush

Elektrische auto bereikt voor het eerst in de geschiedenis de finish van Dakar Rally

Een historisch moment: Het team van Acciona is de eerste ooit die het gepresteerd heeft om met een volledige elektrische auto de Dakar Rally uit te rijden. Ze probeerden het al twee keer eerder, maar haalden toen de finish niet. Dit jaar is het dan toch gelukt; drie keer is scheepsrecht dus!

Het team heeft bijna 9000 kilometer afgelegd door Argentinië, Bolivia en Paraguay en is ‘de eerste in de geschiedenis van de 18.000 voertuigen die meedoen aan de Dakar Rally en het parcours uitrijdt zonder enige uitlaatgassen vrij te laten’. Een prestatie die bewijst dat elektrische auto’s net zo capabel zijn als – en op sommige vlakken zelfs beter zijn dan – auto’s die rijden op benzine.

Acciona heeft vijf jaar gebouwd aan de elektrische auto met als doel dit keer wél de Dakar Rally winnen. Het Spaanse bedrijf focust zich op de ontwikkeling van duurzame energie.

Ariel Jatón, bestuurder van de Acciona 100% Ecopowered, is dolblij met het resultaat, laat hij weten aan Electrek:

De Dakar Rally van dit jaar was erg zwaar met een aantal intense stukken onder andere door het weer. Het was de meest slopende race in Zuid-Amerika, dus we zijn erg blij dat we de finish hebben gehaald, met name in een elektrische auto.

‘Tesla batterijen’

De auto heeft een 250 kW elektrische motor met een paardenkracht van 340. Acciona claimde eerder dat zij ‘Tesla-batterijen’ gebruikte. De accu is gemaakt uit zes lithium batterijmodules die je los van elkaar kunt opladen.

De ontwerper van de auto zegt dat het opladen doorgaans een uur kost, waardoor het team telkens een uur kwijt is aan het opladen van de auto. “Dat valt wel mee hoor, het is niet zoveel”, zegt Gaston Scazzuro tegen RTL GP. Voor het opladen gebruikt de auto een dieselaggregaat.

Om de accu volledig op te laden, heeft de aggregaat 20 liter diesel nodig. De auto is daardoor drie keer zuiniger dan andere auto’s, die 60 liter diesel nodig hebben voor dezelfde afstand.