“Ik word gek van het verkeer. Ik ga een boormachine bouwen voor het maken van tunnels en gewoon beginnen met graven”, zei Elon Musk op 17 december op Twitter. Voor de grap noemde hij het gekscherend al ‘The Boring Company’. Het werd afgedaan als onzin, maar niets blijkt minder waar. De Tesla-CEO is daadwerkelijk aan het graven, schrijft Wired.
Op de grond van SpaceX, één van de bedrijven van Musk, wordt gegraven. Het gat daar is inmiddels 914 centimeter breed, anderhalve meter lang en bijna een halve meter diep. Een echte tunnel is het dus nog niet, maar het is een start. Volgens Musk zelf gaat het om een begin van een experiment. Hij wil ontdekken wat het kost om de snelheid van het apparaat te verhogen. Maar: “Ik heb geen idee wat we aan het doen zijn, daar wil ik duidelijk over zijn.” Misschien moeten we het dus een beetje zien als een man en zijn speelgoed.
I am actually going to do this
— Elon Musk (@elonmusk) December 17, 2016
Netwerk van tunnels
Toch is zijn idee inmiddels wel iets groter geworden dan alleen een tunnel. Hij wil de mensheid namelijk door een netwerk van tunnels laten gaan, om wat te doen aan de opstoppingen van Los Angeles. Het probleem is nu dat wegen 2D zijn, zegt Musk tegenover Wired. “Hoge gebouwen zijn allemaal in 3D, en dan wil iedereen het gebouw opeens in en verlaten op hetzelfde moment.” De bedoeling is dus dat de tunnels voor extra ruimte zorgen voor het verkeer.
En de start wordt dus gemaakt op het terrein van SpaceX in Hawthorne, Los Angeles. Op zijn eigen terrein mag hij bovendien gewoon graven, maar hij werkt ook met de stad aan plannen om voetgangers te laten oversteken via een brug of een tunnel. Waarschijnlijk wordt het dat laatste, aangezien hij daarmee aan de slag is gegaan.
Een tunnel graven gaat echter niet zomaar. Er zit van alles in de grond, en we weten vaak niet precies waar het zit. Daarnaast maken veel inwoners zich zorgen over tunnels en zijn er diverse milieuwetten die het processen vertragen. Ook is het graven van een tunnel erg duur, omdat je elektriciteitskabels en gasleidingen moet verplaatsen. Musk heeft dus nog wel een aantal uitdagingen voor de boeg, voor hij zijn geliefde tunnels werkelijkheid ziet worden.