Numrush

Van tweet naar serieus plan: Elon Musks redenering over The Boring Company

Het is precies een half jaar geleden dat Elon Musk voor het eerst hintte naar zijn nieuwste bedrijf: The Boring Company. Want wat heb je aan een Tesla als je er continu mee in de file staat? Een ondergronds netwerk van tunnels, waar auto’s op plateaus doorheen schieten, moet dat fileprobleem oplossen.

Een aantal weken geleden toonde The Boring Company een conceptvideo waarin duidelijk werd hoe het bedrijf deze toekomst voor zich ziet. Die video roept eigenlijk alleen maar meer vragen op (zoals HOE DAN?!). Gelukkig beantwoordt The Boring Company nu op zijn website ook een aantal vragen, waardoor we meer inzicht krijgen in de hersenspinsels van Musk.

Waarom gaan tunnels de files oplossen?

Om de huidige opstoppingen van auto’s tegen te gaan, kunnen we eigenlijk maar twee kanten op: omhoog en omlaag. Hoewel de vliegende auto wellicht een nieuwe manier van vervoer kan bieden, is dat volgens Musk niet de oplossing. Ze hebben te maken met weersomstandigheden en werken op de zenuwen van mensen op de grond.

Daarom is er maar één andere oplossing: de grond in. Het voordeel daarvan is dat we de ruimte onder de grond toch nauwelijks kunnen gebruiken. Ook vermindert dat geluidsoverlast en is het weer geen issue meer. Bovendien is er geen limiet aan het aantal lagen dat gebouwd kan worden, waardoor het tunnelsysteem zich per stad kan aanpassen aan de situatie.

Onder de grond mag het dan wel niet regenen, je hebt daar wel te maken met een ander natuurverschijnsel: aardbevingen. Maar, zegt The Boring Company, een goed gebouwde tunnel is bestand tegen een flinke schok.

Hoeveel gaat dit kosten?

Het bouwen van een tunnel kost al gauw enkele tienduizenden dollars per meter, oplopend tot enkele honderdduizenden euro’s per meter. The Boring Company wil dat tien keer goedkoper kunnen. In het transportconcept is de diameter van de tunnel een stuk kleiner dan gebruikelijk, wat kosten bespaart.

Ook moet de snelheid van tunnelboormachines (TBM’s) omhoog. Dat betekent een sterkere boor, meer onderzoek en (natuurlijk) overstappen op elektriciteit. Maar de TBM van The Boring Company moet ook zijn taken efficiënt gaan uitvoeren. De boormachine moet tegelijkertijd zowel tunnels graven als de ondersteuning bouwen. Of het daarmee inderdaad tien keer goedkoper kan, moet nog blijken.

Waarom de elektrische plateaus?

Zodra de auto’s onder de grond verdwijnen, komen ze terecht op een plateau. Dit elektrische plateau heeft wielen en rijdt volledig automatisch. Dat is volgens The Boring Company veiliger en zorgt ervoor dat de het vervoer sneller gaat (tot 200 kilometer per uur).

De plateaus kunnen verschillende auto’s en goederen elektrisch, dus zonder directe milieuvervuiling, vervoeren. Bovendien is het ding mogelijk een opmars naar een andere futuristisch vervoersconcept van Musk, de hyperloop. Het plauteau kan mogelijk ook dienen als pod van dit futuristische transportsysteem.