Het bedrijf Emotient heeft aangekondigd een beta-versie van een gezicht- en emotie herkenningstechniek voor Google Glass uit te brengen. Deze ‘Sentiment Analysis Glassware’ zou emoties af kunnen lezen op gezichten van omstanders. De techniek die gisteren werd gelanceerd is voor nu alleen nog beschikbaar voor een select groepje partners en consumenten.
Emotient is een bedrijf gespecialiseerd in gezichtsexpressie herkenning. Het bedrijf gebruikt camera’s voor het identificeren van gezichtsuitdrukkingen en biedt een emotionele ‘read-out’ waarmee de algehele gevoelens (positief, negatief of neutraal), primaire emoties (blij, verrast, verdriet, angst, walging, minachting en woede) en andere emoties (zoals frustratie of verwarring) van een persoon worden gemeten.
In het geval van Google Glass kunnen gebruikers simpelweg de applicatie activeren waardoor de emoties van omstanders worden weergegeven in de zichtlijn. Op dit moment is het systeem bovendien in staat het geslacht van personen te bepalen, en in de toekomst wordt deze functie uitgebreid met leeftijd en ras.
Emotient voorziet dat de Sentiment Analysis Glassware kan worden gebruikt door winkels om de stemming en emoties van consumenten te meten. Hiermee zou bijvoorbeeld inzicht kunnen worden gekregen in het effect van advertenties of producten op het publiek.
Hoe interessant en innovatief een dergelijke software ook is, privacy issues kunnen niet worden genegeerd. Ondanks dat het bedrijf verzekert dat er geen enkele afbeelding wordt opgeslagen (alleen de emotionele responses worden verzameld), zou ik het persoonlijk geen fijn idee vinden wanneer een winkel of individu mijn gezicht zou scannen.