Volgens marktonderzoeker Canalys zijn er in het derde kwartaal van dit jaar voor het eerst meer dan een miljoen VR-brillen verkocht. De PlayStation VR van Sony ging met 49 procent van de verkopen het vaakst over de toonbank. De Oculus Rift (21 procent) en Vive (16 procent) maken de top drie af.
De rest van de fabrikanten hebben samen een marktaandeel van 14 procent. Goedkopere VR-brillen die het scherm van een smartphone gebruiken, bijvoorbeeld de Google Cardboard, worden niet meegerekend.
De verkopen van de Oculus Rift en HTC Vive zijn gestegen, doordat de prijzen voor de brillen in de afgelopen maanden flink verlaagd werden. Daardoor konden de brillen voor pc-gamers beter concurreren met die voor de PlayStation.
De Rift kost nu 449 euro, de Vive 669 euro. De PlayStation VR kostte in eerste instantie 399 euro, maar kon de afgelopen weken voor minder dan 300 euro gekocht worden.
Nieuwe stijging
De verkoop van VR-brillen stijgt volgend jaar opnieuw, denken de onderzoekers van Canalys. Oorzaak is de introductie van diverse Windows-brillen van onder meer Acer, Asus, HP en Lenovo.