Het gaat goed met esports in Nederland. Het fenomeen wint aan aanzien bij het mainstream publiek en binnen het bedrijfsleven is er steeds meer aandacht voor. Een proces dat al een aantal jaren bezig is, maar waar we dit jaar echt de vruchten van beginnen te plukken.
Jarenlang waren het evenementen als LAN-parties die vaandeldragers waren voor esports in Nederland. Evenementen die één keer paar jaar worden gehouden en tot voor kort de belangrijkste krachtmeting waren voor de beste gamers van Nederland.
In 2017 is dat wel anders. Naast online toernooien zijn er steeds meer competities en evenementen op fysieke locaties waar gamers aan deel kunnen nemen of als publiek bij kunnen zijn. Ook meer grote internationale toernooien hebben een Benelux-kwalificatie waarin Nederlanders zich kunnen plaatsen voor een groot internationaal toernooi. Het aanbod groeit en daarmee ook esports in Nederland.
Landelijke bekendheid
Het moment dat je niet meer in de mainstream media hoeft uit te leggen wat esports is nadert. Toen vorig jaar de finale van de grootste, Europese League of Legends competitie, de LCS, in Ahoy plaatsvond, was het nog vooral een nieuwsgierig gesprek over iets onbekends aan tafel bij het televisieprogramma RTL Late Night. Competitief gamen was toen nog een bijzonder en nieuw fenomeen voor velen.
Afgelopen week was de eerste vrouwelijke FIFA-speler te gast bij het programma. De nieuwswaarde zat vooral in het feit dat ze een meid was in een mannenwereld. Dat was bijzonder. Het feit dat er competitieve gamers zijn, die stadions vullen en er fulltime van rond kunnen komen, was al een stuk minder spannend dan een jaar geleden.
Sinds de komst van de E-Divisie begin dit jaar, zijn veel mensen in aanraking gekomen met het fenomeen esports. Het was binnen Nederland belangrijk voor de erkenning van het bestaan. Ik vergelijk het een beetje met de doorbraak van Raymond van Barneveld of Jos Verstappen. Voor deze mannen op internationaal niveau doorbraken en er Nederlandse televisie aan werd gewijd, was het mainstream publiek niet echt bekend met de wereld van darts en Formule 1.
Acceptatie van esports
Wat mij betreft zit Nederland op dit moment dan ook in de acceptatiefase van esports. Mensen hebben kennis gemaakt met het fenomeen, maar dat wil nog niet zeggen dat het wordt gezien als iets dat normaal is. Dat is een proces dat vooral meer tijd kost.
De komst van verschillende competities in Nederland, zoals de E-Divisie, zorgt ervoor dat mensen meer en meer in aanraking komen met competitief gamen. De ideale manier om te leren wat het precies inhoud, te merken dat stereotype ideeën over ‘de gamer’ niet klopt en te ervaren hoe bijzonder de prestaties zijn van Nederlandse pro gamers.
Om te weten hoe bijzonder die prestaties zijn, is het goed als meer mensen zelf de desbetreffende games gaan spelen. Bij de opkomst van darts werden massaal borden en pijltjes gekocht en konden mensen zelf ervaren dat 180 gooien heel moeilijk is.
Meer inhoudelijke kennis van de game zal daarom het begrip en erkenning van talent vergroten. Hoe meer mensen het gaan proberen, hoe sneller de acceptatie van het fenomeen verloopt, hoe meer aanwas er is van talent en hoe hoger het aanzien van de exceptioneel goede gamers die iedere dag een wereldprestatie leveren.
Het esports-aanbod in Nederland
In 2016 verkocht Ahoy twee keer uit met een internationale esports-competitie. De Dutch College League bracht voor het eerst esports naar de Nederlandse televisie op Fox Sports. ESL Benelux startte drie competities na jaren van inactiviteit in onze regio. Drie belangrijke momenten voor esports in Nederland.
Dit jaar breiden zowel de Dutch College League als ESL Benelux uit met het aantal competities dat ze organiseren. De Dutch StarCraft League is sinds deze week terug van weggeweest en er werd bekend dat Blammo, het bedrijf achter televisieprogramma Gamekings en het event Firstlook Festival, de Benelux-kwalificaties van de WESG gaat organiseren.