Numrush

‘esports-industrie maakt in 2016 half miljard dollar omzet’

De esports-wereld zal in 2016 maar liefst 463 miljoen dollar in omzet genereren, aldus analisten van PwC. Daarmee zou de professionele gameswereld met 43 procent zijn gegroeid in het afgelopen jaar. Het lijkt er dus op dat eSports alleen maar een grotere rol gaan spelen in de gameswereld.

Volgens de onderzoekers is League of Legends nog steeds de populairste game van het moment – geen wonder, aangezien het spel nog steeds door miljoenen mensen wordt gespeeld. Schietspellen lijken echter ook met de dag populairder te worden. Maar liefst 63 procent van de esports-kijkers zou naar een first-person shooter kijken.

Niet al die esports-kijkers zijn zelf fanatieke games. Slechts 57 procent identificeert zichzelf als een ‘hardcore gamer’, wat er op wijst dat een aardige groep het vooral leuk vindt om te kijken. Vrouwen zeggen eerder dat ze betrokken zijn bij esports dan mannen.

Hier in Nederland beginnen esports ook ineens flink te groeien. Onlangs werd het Europees kampioenschap League of Legends hier in ons eigen kikkerlandje georganiseerd. Kort daarna ging de Nederlandse tak van esports-organisatie ESL van start, die meteen landelijke toernooien op touw zette. Het is voor Nederlandse gamers makkelijker dan ooit om op professioneel niveau proberen mee te spelen – al zul je wel dagenlang moeten trainen om een hoog niveau te bereiken.