PICNIC10 begint zoals elke Picnick hoort te beginnen: Met mooi weer. Terwijl het op de eerste dag van het jaarlijkse crossmedia festival in Amsterdam nog erg rustig is op het Westergasterrein, is de beroemde PICNIC vibe meteen alweer voelbaar. Zakelijke afspraken vinden deze dagen plaats op het terras, onder het genot van een appeltje en een boterham uit een Picnicmandje.
Tusssendoor doen bezoekers inspiratie op tijdens de eindeloze hoeveelheid keynotes en sessies. Op de eerste dag nog geen grote namen, maar wel meteen een erg volle zaal bij de sessie over transmediale storytelling. Minder druk is het in de namiddag bij een viertal sprekers die ingaan op trends in design. Ondernemer Paul Pangaro bijt het spits af met een betoog over nieuwe designprocessen en Tim Kobe wijdt uit over Service Design.
Creatief wordt het pas als Matthew Stinchcomb het podium betreed. Matthew is Europees Directeur van Etsy.com, de succesvolle marktplaats waar eigengemaakt knutselwerk worden verhandeld. De persoonlijke touch is belangrijk voor Etsy, vandaar dat verkopers hun eigen winkeltje op Facebook kunnen embedden en Flickr streams kunnen integreren. Het succes van de site ligt in het feit dat kopers, de maker van het product ‘kennen’. Dat maakt het product bijzonder.
Etsy is nu 5 jaar oud, en heeft ongeveer 6 miljoen gebruikers. Per dag komen daar zo’n 10,000 leden bij. Volgend jaar hoopt het bedrijf 100 miljoen dollar aan omzet te draaien. Met zijn businesssummary beoogt Stinchcomb dan ook pleit te bezorgen aan micro-economies zoals Etsy. Volgens hem hebben persoonlijke, authentieke en unieke producten en experiences de toekomst.
Zijn idealistische conclusie vormt een mooie inleiding op de presentatie van dagaflsuiter John B. Rogers, CEO en co-founder van Local Motors. Alhoewel het geen toelichting behoeft dat het de laatste jaren niet erg goed gaat in de automotive industrie, schets Rogers ons toch een beeld. Leegstaande fabrieken, werkloosheid en armoede bij mensen die ooit werkzaam waren in een florerende industrie.
Het inspireerde hem tot de oprichting van Local Motors: Een automerk dat produceert op basis van crowdsourcing, of co-creation zoals Rogers het zelf liever noemt. In een paar jaar tijd groeide de Local Motors community uit tot een wereldwijde groep gebruikers die zelf hun eigen voertuigen ontwerpen en finetunen. Op dit moment staan er meer dan 67,000 ‘concept cars’ op de site. De meest succesvolle modellen worden geheel custommade gebouwd. En betaalbaar.
Groot worden door klein te blijven lijkt dan ook de belangrijkste take out van deze mooie eerste PICNIC dag.