Het is de normaalste zaken van de wereld: zit je op Google of op Facebook, dan zie je af en toe flarden van nieuwsartikelen voorbijkomen. Door op de link te klikken ga je vervolgens naar de site van de uitgever, waar je het volledige bericht kan lezen. De Europese Commissie wil nu dat Facebook en Google voor het gebruik van die nieuwsfragmenten gaan betalen. Op deze manier wil de EU ervoor zorgen dat uitgeverijen kunnen overleven.
Door te betalen voor doorgeplaatste artikelfragmenten op Facebook en Google, zouden de makers van deze stukken immers meer omzet maken. Daarnaast denkt de Europese Commissie dat hiermee de rechten van contentmakers worden versterkt. Auteurs, muzikanten en andere creatieve makers op het internet zouden hierdoor allemaal via Google en Facebook uitbetaald kunnen worden. Die bedrijven verdienen immers indirect geld aan hun werk.
De regels zijn er nog niet – ze staan enkel in een conceptvoorstel van de Europese Commissie dat The Guardian heeft ingezien. Ze komen echter wel op een goed moment. Zowel Google als Facebook beginnen steeds vaker ook volledige artikelen te plaatsen voor mobiele apparaten, zodat deze sneller laden. Hierdoor komt er, met toestemming van de uitgevers, steeds meer materiaal bij de techgiganten te liggen. Deze regels kunnen de makers van de content helpen om het hoofd boven water te houden.
Het is echter nog maar afwachten of ze er komen. Voorlopig is het nog een concept en om in de EU van een concept tot een wet te komen kost veel tijd en moeite. Daarbij komt dat Google en Facebook veel lobbyisten hebben rondlopen in Brussel om hun belangen te behartigen.