De Europese Commissie heeft meer details bekend gemaakt over de droneregulering waar het aan werkt. Het heeft een blauwdruk voor de regels gedeeld met daarbij ook meteen de mededeling dat de bedoeling is dat de regels in 2019 in gaan. Op die manier wordt het gebruik van drones in alle EU-landen in één keer geregeld.
Het belangrijkste onderdeel van de wetgeving is dat er een deel van het luchtruim wordt ingeruimd waarop (commerciële) drones kunnen gaan vliegen. Het gaat om de zogenaamde U-Space op een hoogte van 150 meter. Er moet een soort luchtverkeersleiding komen die het droneverkeer op die hoogte in de gaten gaat houden. Daarnaast moet via geofencing worden geregeld dat bepaalde gebieden verboden terrein zijn voor drones, denk bijvoorbeeld aan vliegvelden.
Vier fases
Overigens is het niet zo dat deze luchtverkeersleiding er in 2019 al komt. De regulering wordt ingevoerd in meerdere fases en dit systeem is onderdeel van fase 2. In de eerste fase wordt de registratie en identificatie van drones – zeg maar een digitaal nummerbord – geregeld. Dit wordt verplicht voor alle drones die meer wegen dan 250 gram. Ook geofencing moet in 2019 al geregeld zijn en dus ook technisch worden geïmplementeerd door dronefabrikanten.
In de tweede fase staat dus de luchtverkeersleiding voor drones gepland De derde fase is echter het spannendst, want daarbij gaat het om de inzet van drones in dichtbevolkte gebieden zoals steden. In de vierde fase wordt de U-Space volledig ingezet en moet al het droneverkeer autonoom werken. Aan deze vervolgfases heeft de EU echter nog geen jaartal gekoppeld. Het kan dus nog wel even duren voordat de inzet van bezorgdrones in Europese steden gereguleerd is, aangezien dat onderdeel is van de derde fase.
EU vs. VS
Als je van een afstand kijkt dan lijkt Europa achter de feiten aan te lopen met deze regulering. In de VS werden vorig jaar al regels ingevoerd voor bijvoorbeeld de registratie van drones. Echter: zoals Recode terecht opmerkt gaan de Europese regels meteen een stap verder, waarmee de VS en de EU ongeveer gelijk opgaan met hun regulering. Sterker nog: de EU zou alles als het nu doorpakt voorop kunnen lopen.
Zover is het echter nog niet. De blauwdruk die er nu ligt, is nog niet definitief. Op basis hiervan moeten de wetten worden gemaakt en gaat de Europese Commissie wetten maken, die vervolgens ook nog het hele goedkeuringsproces van het Europees Parlement en de Europese Raad door moeten. In dat proces zou zomaar eens de nodige vertraging kunnen optreden.