Europese Commissie: ‘Facebook gaf misleidende informatie bij overname WhatsApp’

Facebook gaf incorrecte of misleidende informatie bij de overname van WhatsApp. Dat stelt de Europese Commissie in een zogenaamde Statement of Objections. Toen de Commissie de geplande overname van het bedrijf in augustus 2014 onderzocht, zei Facebook nog dat het geen automatische matches zou maken tussen de gebruikersaccounts bij de twee bedrijven. Maar sinds augustus 2016 gebeurt dit wel.

Tijdens het onderzoek zei Facebook dat het niet mogelijk zou zijn om deze matches goed automatisch te kunnen maken. Deze informatie nam de Commissie vervolgens mee bij hun conclusie van de transactie, al was deze informatie niet cruciaal bij het goedkeuren er van. Maar in augustus dit jaar zei WhatsApp dat het mogelijk werd om de telefoonnummers van hun gebruikers te combineren met hun Facebook-accounts. Dit zou zijn om de service te verbeteren, bijvoorbeeld om betere vriendschapssuggesties te doen voor Facebook en om relevantere advertenties te tonen op de Facebook-pagina’s.

Nu zegt de Commissie dat, in tegenstelling tot wat Facebook in 2014 meldde, het toen al wel mogelijk was om de match tussen de gebruikers automatisch te maken. Om die reden zijn ze bang dat Facebook opzettelijk verkeerde of misleidende informatie heeft gegeven, of dat ze nalatig waren.

Dat is een overtreding van Facebooks verplichtingen die staan in de EU Merger Regulation, aangezien een bedrijf verplicht is om correcte en niet misleidende informatie te geven. “Die verplichting moeten ze serieus nemen”, stelt Margrethe Vestager, lid van de Commissie en de leider van het concurrentiebeleid. “Ons tijdige en effectieve onderzoek van overnames hangt af van de accuraatheid van informatie die gegeven wordt door de bedrijven.”

Facebook moet reageren

De beschuldiging van de Commissie heeft geen reactie op de overname van Facebook en WhatsApp, omdat de beslissing gebaseerd was op diverse factoren. De mogelijkheid om accounts aan elkaar te koppelen was hier slechts een klein onderdeel van. Daarnaast heeft het onderzoek niets te maken met de problemen die consumenten en organisaties hebben met privacy, de bescherming van data en de bescherming van gebruikers.

Wel moet Facebook reageren op de beschuldiging. Dat moet uiterlijk voor 31 januari 2017 gebeuren. Worden de vermoedens van de Commissie bevestigd, dan kan er een boete uitgeschreven worden van een procent van Facebooks omzet. Aangezien Facebook in 2015 een omzet van 17,93 miljard dollar behaalde, komt dat dus neer op 17,9 miljoen dollar.