Europol heeft 20.520 websites offline gehaald uit 27 landen en de bijbehorende domeinnamen offline gehaald. De websites verkochten namaakgoederen. Het is de grootste vangst tot nu toe. De websites verkochten onder meer nagemaakte luxeproducten, sportkleding, medicijnen en elektronica.
Europol haalde de websites niet alleen offline. De IPC3-tak van de organisatie werkte daarvoor samen met de Amerikaanse dienst voor bescherming van intellectuele eigendommen, wetshandhavers uit 27 lidstaten van de Europese Unie en diverse partijen via Interpol. De partijen werken sinds 2014 samen om websites die namaakgoederen verkopen offline te halen.
De partijen haalden in de voorgaande zeven jaar van de samenwerking in totaal 7.776 websites offline gehaald. De vangst van 20.520 domeinnamen van dit jaar is dan ook de grootste tot nu toe. Het betere resultaat komt door de steeds betere samenwerking tussen de verschillende landen en wetshandhavers, aldus de organisatie.
83 miljoen euro
De websites worden altijd eind november opgerold, omdat legale bedrijven in december de grootste schade ondervinden door de verkoop van namaakproducten. Jaarlijks lopen Europese bedrijven 83 miljard euro aan omzet mis door de verkoop van namaakproducten, stelde het Bureau voor intellectuele eigendm (EUIPO) van de Europese Unie vorig jaar.