Evernote wil ultieme producten maken voor kenniswerkers

Gisteren werd al bekend dat Evernote een partnership aangaat met Post-It. Zo kun je die eeuwige post-it notes op je monitor, koelkast en dashboard beter digitaliseren en weer terugvinden. Maar er is meer. Zojuist maakt Evernote bekend dat ze in de hardwaremarkt in stappen met diverse producten waaronder een nieuwe stylus, rugzakken en scanner. Alles in het teken van de grotere strategie van deze 100-year startup om de ultieme producten voor kenniswerkers te ontwikkelen.

Evernote is met 75 miljoen gebruikers nog steeds groeiende. CEO Phil Libin vertelde vandaag op het podium van de Evernote Conference hoe de zaken er voor staan met hun digitale notitieboek. “We’re a fashion brand now,” grapt hij, vlak voor de nieuwe rugtassen en messenger bags worden geïntroduceerd. Want Phil heeft plannen. Grootse plannen. De softwaremarkt verandert razendsnel. Nieuwe software is niet meer gebonden aan laptops, PC’s en telefoons. Steeds meer ligt de designfocus op wearables zoals horloges en brillen, of non-PC apparaten zoals auto’s en koelkasten. Dit betekent dat user centered design belangrijker wordt. Volgens Libin is de markt van wearables over twee jaar gigantisch en is het zaak om daar nu al over na te gaan denken.
Libin legt de strategie van Evernote uit: “Our epic quest is to make the ultimate products for modern knowledgeworkers.” Dat doen ze door geen excuses meer te hebben voor een slechte gebruikerservaring. De software moet goed zijn, maar hetzelfde geldt voor de hardware. Daarom werkt Evernote nu samen met bedrijven als Fujitsu, Adonit, Cote&Ciel and abrAsus in productontwikkeling specifiek voor deze kenniswerkers.

Om deze nieuwe strategie meer zichtbaar te maken is de Evernote Trunk (Evernote Gallery in Nederland) vernieuwd. Er is nu een Evernote Market met alle hardware en de Evernote Appmarket voor alle apps en andere software die met Evernote werkt.

Meest in het oog springend voor mij zijn de stylus en de scanner. De Adonit stylus voelt heel licht in je hand. Helaas is op de conference nog geen werkende versie te bekijken. De stylus werkt met je iPad via bluetooth en kan volgens de ontwikkelaar zo de ervaring van pen en papier evenaren. Tevens heb je dan minder last van onverwachte lijnen als je handpalm op de tablet rust. De Jot Script is nu al te bestellen en vanaf 25 oktober verkrijgbaar.
De Fujitsu Scansnap Evernote Edition (wat een naam…) ziet er allereerst prachtig uit. De juiste vorm en grootte voor een normaal bureau en makkelijk in gebruik. Je legt en stapel papier in de feeder en drukt op de groene knop. Met 25 pagina’s per minuut is deze scanner razendsnel en heb je binnen no-time je papieren direct in Evernote. Het werkt uitstekend met elkaar samen. Met een verkoopprijs van 495 dollar is het niet een gadget om even aan te schaffen. Maar voor de moderne ondernemer is de investering waard volgens mij.

Je kunt de vraag stellen of Evernote zo niet de focus verliest waar ze groot mee zijn geworden: Het maken van een extern brein in geweldige apps en software. Waarom in de markt van papier, scanners en rugzakken stappen? Volgens Libin is het een logische stap. Door heel nauw en langdurig samen te werken met bedrijven als Postit en Fujitsu kunnen ze hun kernproduct beter maken. De notitie-app werkt beter samen met de hardware waardoor de complete gebruikerservaring beter wordt. Daarmee wil Evernote zich onderscheiden van de rest.

Je kunt de Evernote Conference live volgen op hun eventpagina. Vrijdag 27 september om 21.30 uur zal Evernote Ambassadeur Frank Meeuwsen een live Google Hangout houden vanaf de conferentie waar we vragen van jullie beantwoorden. Heb je een prangende vraag aan de productmanagers van Evernote Business en Evernote voor Android/Windows Phone? Schrijf je in voor de Hangout en laat je vraag achter!