Een extra uur per dag televisie kijken, internetten of gamen is gekoppeld aan lagere scores bij prestatietoetsen, dat is wat een studie aan de Universiteit van Cambridge suggereert. De onderzoekers hebben de activiteiten van meer dan 800 14-jarigen geanalyseerd en wat bleek? Degenen die een extra uur per dag besteedden aan het staren naar een beeldscherm bleken lagere cijfers te halen dan de leerlingen die dit niet deden. “Vermindering van het kijken naar een beeldscherm per dag zou belangrijke voordelen kunnen hebben,” zegt co-auteur van het onderzoek Dr Esther van Sluijs.
Vrijetijdsbesteding heeft invloed op schoolresultaten
De onderzoekers analyseerden de gewoonten van 845 leerlingen van scholen in Cambridgeshire en Suffolk op de leeftijd van 14,5 jaar. De lengtes en gewichten van deze leerlingen werden geregistreerd en ze moesten een physical activity monitor vijf dagen lang bij zich dragen, inclusief een weekend. Ook werden de leerlingen gevraagd om een gedetailleerde vragenlijst in te vullen over de hoeveelheid tijd die ze besteden aan huiswerk, vrijwillig lezen, lichamelijke beweging, gamen, internetten en TV kijken. Leerlingen die een extra uur aan hun huiswerk en lezen besteedden presteerden beter dan hun mede-leerlingen, en extra lichamelijke beweging bleek helemaal géén effect te hebben op de prestaties van de leerlingen.
Gemiddeld zeiden de 14-jarigen vier uur per dag te besteden aan het kijken van televisie of computeren. De onderzoekers ondervonden dat een extra uur schermtijd per dag invloed heeft op een lager cijfer bij gemiddeld twee vakken. Het ging dan om een hele punt. Twee extra uren per dag kijken naar een beeldscherm had nog veel meer invloed op de cijfers van de kinderen, namelijk bij wel vier vakken in totaal. De resultaten suggereren ook dat extra tijd besteden aan het kijken van televisie het meest nadelige effect heeft op cijfers.
Vermindering schermtijd brengt voordelen
“Wij geloven dat wanneer tieners de tijd verminderen die zij per dag besteden aan het staren naar een beeldscherm belangrijke voordelen voor hun schoolresultaten én gezondheid zal hebben,” laat Dr Van Sluijs van de Universiteit van Cambridge weten.
De studie is gepubliceerd in het International Journal of Behavioural voeding en lichaamsbeweging.