F1 24 lijkt geen grootse vernieuwingen te brengen, maar hoe storend is dat?

Niets zo voorspelbaar als de Formule 1. Althans, dat zou je kunnen zeggen op basis van de absolute dominantie door twee coureurs de afgelopen jaren. Wie de sport dit jaar volgt (of daarvoor volgde), weet beter. Concurrentie genoeg. Dat geldt natuurlijk niet voor de enige officiële F1-game, EA Sports F1 24. Kan een gebrek aan uitdagers er wel voor zorgen dat je altijd het maximale uit je prestaties haalt?

Al 14 jaar is Lee Mather, Senior Creative Director bij EA / Codemasters, betrokken bij de F1-videogames. En hij kan duidelijk zijn: Er is geen moment dat zijn team de collectieve voet van het gaspedaal haalt. Elke kans die de makers krijgen om de F1-series te verbeteren, pakken ze beet.

Circuit updates en betere wegligging

Zo ook voor F1 24. Want laten we eerlijk zijn: geen veranderingen op het gebied van teams en hun coureurs. Geen nieuwe circuits op de kalender en geen significante veranderingen in de ontwerpregels waardoor de auto’s nagenoeg gelijk blijven aan hun voorgangers.

En dus zou je in eerste observatie kunnen vaststellen dat F1 24 geen grootste vernieuwingen met zich meebrengt. Mather kan echter haarfijn uitleggen dat het tegendeel het geval is. “Juist omdat we geen veranderingen in line-up en kalender hadden, konden we extra tijd besteden aan het opnieuw scannen van coureurs en circuits als Spa, Silverstone, Jeddah en Lusail volledig updaten.”

Ook het rijgedrag en met name de wegligging van de auto’s werd verder aangescherpt. Het moet volgens Mather, die we uitgebreid spraken voor onze podcast ‘F1 Spoiler Alert’, zorgen voor een nog realistischere ervaring.

Mooiste F1 game

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: F1 24 is met voorsprong de mooiste F1-game van de afgelopen jaren. Dat kun je volledig normaal vinden op basis van de jaarlijkse vooruitgang die de meeste ontwikkelaars boeken op de huidige generatie consoles, maar de extra tijd waar Mathers op wees heeft daar zeker een rol in gespeeld.

De coureurs komen in hun gerenderde versie een stuk dichter bij de werkelijkheid dan hun voorgangers. Al moeten we het misschien nog even hebben over Mika Häkkinen, ik opper het namens een co-host.

De bijgewerkte circuits zijn een lust voor het oog, zeker in het geval van Spa, waar de verbouwing natuurlijk ook in het echte leven behoorlijke gevolgen heeft gehad.

Beeld via EA Sports / Codemasters

Lekker cruisen of scherp de bocht in

Die aangepaste wegligging en de respons van het chassis op verschillende acties is merkbaar. Schakel je terug naar bijvoorbeeld F1 22, het eerste jaar waarin ook Codemasters te maken kreeg met de nieuwe auto-reglementen, is het verschil fors.

Maar ook vorig jaar wist het team van Codemasters al flinke stappen te maken op dit gebied en dus zien we in het derde jaar van de huidige generatie F1-auto’s vooral een verdere verbetering in de wegligging.

Dat vertaalt zich voor de speler in meer keuzes in de race: kies je er voor om lekker rond te cruisen of ga je scherp de bocht in en val je de apex vol aan? Let wel: ook de respons van de banden op het verloop van de race is weer een tikkie beter, dus wees alert op de status van je rubber!

Nieuwe spelmodi, echte boordradio

In F1 24 keren een aantal bekende spelmodi weer terug, maar zien we ook paar nieuwe gezichten. En horen we een paar nieuwe stemmen!

Persoonlijk was ik direct verkocht aan de nieuwe Driver Career-modus. In deze nieuwe carriere-modus kun je direct aan de slag als één van de 20 bestaande F1-coureurs, maar kun je er ook voor kiezen om aan de slag te gaan met een F2-coureur of je eigen ontworpen bestuurder in de auto zetten. Óf kiezen uit de F1-legendes en doodleuk Häkkinen in de Red Bull naast Verstappen zetten voor een rondje Las Vegas.

Beeld via EA Sports / Codemasters

In de kern is Driver Career te vergelijken met My Team, maar dan met een veel sterkere focus op de ontwikkeling van één coureur. Die focus, eigenlijk alle ballen op de race-actie en het upgraden van de skills van je personage, geven frisse twist aan de carriere-opties van de F1-games.

Wat dan ook zeer zeker bijdraagt aan de spelvreugde, zijn de echte boordradio’s van de coureurs. Hiervoor gebruikt Codemasters snippets van echte boordradio’s uit recente races. Bereid je voor op een heuse ‘Simply lovely’, ‘Get in there Lewis’ of een ‘I never left’ voor de echte connaisseurs.

Conclusie

Wie snel door de eerste gameplay video’s scrolled of de eerste reviews leest, zal vaststellen dat F1 24 geen grootse vernieuwingen met zich meebrengt. Maar daarmee doen we de verbeteringen van de wegligging, de aanpassingen van coureurs en circuits én de impact hiervan op het spelplezier toch echt te kort.

F1 24 is met voorsprong de mooiste, plezierige en soepel te spelen F1-game in jaren. Dankzij het gebrek aan concurrentie wellicht voor de hand liggend, maar ook in het bredere genre staat de game zijn mannetje.

Voor beginnende F1-gamers is dit in vele opzichten het beste startpunt. Spelers die F1 22 of F1 23 al in de kast hebben staan, zullen wellicht minder snel de noodzaak voelen om direct F1 24 aan te schaffen.

F1 24 werd getest op de PlayStation 5