Numrush

Facebook aangeklaagd door Britse budgetcoach wegens frauduleuze nepadvertenties

Facebook

Facebook is door Martin Lewis, een Britse budgetcoach en televisiepresentator, aangeklaagd voor nalatigheid in het bestrijden van frauduleuze nepadvertenties. Dat meldt Lewis in een blogbericht van zijn bedrijf Money Saving Expert.

Het probleem is dat er regelmatig frauduleuze advertenties op het sociale medium verschijnen die misbruik maken van de naam en gezicht van Lewis. Volgens Lewis ging het vorig jaar om ruim 50 nepadvertenties die door miljoenen mensen in het Verenigd Koninkrijk gezien zijn.

Lewis stelt al een jaar te vechten om te voorkomen dat zijn naam en gezicht gebruikt worden om “kwetsbare mensen op te lichten”. “Ik doe niet aan advertenties. Dat heb ik Facebook verteld. Elke advertentie met mijn naam of gezicht, is zonder mijn toestemming geplaatst.”

Gezichtsherkenning

Lewis stelt verder dat het helemaal niet zo moeilijk zou moeten zijn voor het sociale medium om de advertenties te verwijderen. “Het bedrijf is ten slotte een voorloper op het gebied van gezichts- en tekstherkenning.”

Eerder deze maand startte het sociale medium ook opnieuw met het toepassen van gezichtsherkenning. Het bedrijf stelt dat het de techniek onder meer gebruikt om fraude tegen te gaan.

Mocht Lewis een schadevergoeding krijgen, dan belooft hij dat te doneren aan organisaties die fraude bestrijden.