Facebook heeft tot deze week adverteerders de mogelijkheid geboden om hun boodschap te richten aan de categorie ‘jodenhater’. Dat schrijft ProPublica, dat het advertentiebedrijf erop attendeerde. De categorie, en andere antisemitische categorieën, zijn inmiddels door Facebook verwijderd.
Om te controleren of de categorieën echt waren, betaalde ProPublica voor drie advertenties. Die werden binnen een kwartier door Facebook goedgekeurd, waarna ze op de tijdlijn van mensen verschenen die Facebook classificeerde als ‘jodenhaters’.
Facebook zegt dat de betreffende antisemitische categorieën zijn gemaakt door algoritmes. Het advertentiebedrijf zegt te bekijken of het dit soort gevallen in de toekomst te voorkomen, bijvoorbeeld door de categorieën te controleren.
Onder vuur
Het is zeker niet de eerste keer dat Facebook onder vuur komt te liggen vanwege zijn advertentie-opties. Eerder dit jaar berichtte een Australische krant nog over advertentiemogelijkheden voor kwetsbare jongeren.
In 2016 publiceerde ProPublica ook al een artikel over selectiemogelijkheden. Mensen konden uitsluiten dat hun advertenties aan etnische minderheden werden getoond.