Dat Facebook eigen televisieprogramma’s wil laten produceren is de afgelopen maanden al duidelijk geworden. Het blijkt echter nu dat Facebook het nog veel grootser aanpakt dan eerder gedacht. Waar het eerder nog ging over een paar honderdduizend dollar per aflevering van een serie, gaat het nu over miljoenen per aflevering. Ter vergelijking: het eerste bedrag is wat goedkope Amerikaanse tv-programma’s kosten; het tweede is vergelijkbaar met grote tv-series zoals je ze bijvoorbeeld op Netflix ziet.
Facebook zou onder meer oude tv-programma’s die gestopt zijn opnieuw willen opstarten. Zo zou Facebook interesse hebben in de serie ‘Loosely Exactly Nicole’, waar MTV na één seizoen mee stopte. Volgens The Wall Street Journal [€] betaalt Facebook voor sommige producties wel 3 miljoen dollar per aflevering. De relatief goedkope producties zou het ook nog steeds laten maken. Daarnaast zou het mediabedrijven zoals BuzzFeed betalen om via hun eigen Facebook-pagina’s (kortere) video’s te produceren.
Het is afwachten hoe de Facebook focus op kwaliteitsvideo er nu precies uit gaan zien voor gebruikers. Zeker omdat het internetbedrijf overduidelijk op verschillende paarden wet met zowel korte producties via bestaande mediabedrijven en grote, eigen televisieproducties. Ook is onduidelijk hoeveel eigen producties Facebook nu precies gaat maken en wanneer het deze wil uitbrengen. De eerste tv-programma’s zouden we echter wel al aan het einde van de zomer kunnen verwachten.