Numrush

Facebook bouwt Metaverse: de eerste game met miljard spelers

Een aantal maanden geleden nam Facebook het bedrijf Oculus VR over voor het astronomische bedrag van twee miljard dollar. Niemand wist wat het sociale netwerk zou gaan doen met deze futuristische technologie. Vorige week onthulde Oculus CEO Brendan Iribe op TechCrunch Disrupt echter dat Facebook van plan is ’s werelds eerste game voor miljard spelers te bouwen; een MMO (Massive Multiplayer Online-game).

Iribe noemde dit spel “Metaverse”, een concept uit Neal Stephenson’s boek Snow Crash, waarin gebruikers opgaan in een volledig immersieve, virtuele wereld met eigen straten, appartementen, openbaar vervoer en advertenties. Stelletjes kunnen zelfs naar Metaverse gaan op een date – een beetje zoals Snapchat en smsen maar dan in een realistische 3D-wereld.

Een miljard spelers zal in eerste instantie niet lukken, zegt Iribe, het bouwen van zo’n grote MMO “is going to take a bigger network than exists in the world today”. Het netwerk van Facebook is echter een goede begin en is misschien zelfs de reden dat Oculus voor een samenwerking met Facebook heeft gekozen in plaats van voor een traditioneel game-bedrijf. Hoewel zo’n soort spel nog toekomstmuziek is, blijkt uit de opmerkingen van Iribe in elk geval welke kant Facebook in de toekomst op wil gaan.

Het internet werd in eerste instantie vooral gebruikt om mensen met elkaar te verbinden maar altijd online willen zijn bleek in vele gevallen juist isolerend te werken. De tendens van de laatste jaren is daarom voornamelijk om weer een verbinding met de echte wereld te creëren. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven zoals het verhuren van appartementen via Airbnb, Foursquare check-ins en lokale matches via Tinder. Deze technologieën proberen om ons in het echte leven weer met elkaar te verbinden; door onze bestaande wereld te verreiken in plaats van te vervangen.

Volgens Oculus zal Facebook zich echter juist níet gaan richten op analoge ervaringen. Het bedrijf wil daarentegen de online verbinding tussen gebruikers nog sterker maken door een digitale wereld te creëren die kan dienen als een surrogaat voor de echte wereld. Het is blijkbaar niet genoeg om de hele dag je profiel te checken als je in de toekomst zelfs in Facebook zal kunnen leven.

We zullen zien of Facebook in staat is om Metaverse zo aantrekkelijk te maken dat we deze surrogaatwereld niet zullen kunnen weerstaan. Het is echter de vraag of Facebook nog wel zo aantrekkelijk is als al onze activiteiten online plaatsvinden en we anderen niet meer kunnen vermaken met ervaringen uit het echte leven.