Aanstaande zondag wordt het voor Europese liefhebbers van American Football weer laat opblijven (met ranja en chipjes). Want dan staat de grote finale van de NFL weer op het programma: de Super Bowl. De data wetenschappers van Facebook analyseerde hun database en brachten de fans letterlijk en figuurlijk in kaart.
Hoewel American football in de Verenigde Staten tot de meest favoriete sporten behoord en de fans bekend staan als de meest fanatieke volgers, zijn er toch “slechts” 35 miljoen Facebook-gebruikers die een team uit de NFL “liken” op het sociale netwerk. In een ander perspectief: dat is 1 op 10 Amerikanen. Het maakt van de dataset wel direct de grootste ooit gebruikt voor een data onderzoek als dit.
Het team van Facebook combineerde in hun onderzoek onder andere woonplaats met favoriete NFL team om tot een kaart te komen van fans per team door heel de Verenigde Staten. Opvallend is te zien hoe sommige teams door het hele land kunnen rekenen op fans: “while winning seems to matter, NFL teams have local followings that are probably heavily influenced by family ties and/or where a person grew up.”
Meer statistieken en grafieken vind je op deze pagina bij Facebook.