Facebook casht dankzij mobiele advertenties: winst groeit naar 2,4 miljard

Facebook heeft woensdagavond opnieuw indrukwekkende kwartaalcijfers gepresenteerd. Het sociale medium heeft inmiddels 1,8 miljard maandelijks actieve gebruikers.

Het gaat Mark Zuckerberg behoorlijk voor de wind, zo blijkt uit de financiële cijfers van Facebook. Vorig jaar bedroeg de winst in Q3 896 miljoen dollar, dit jaar was dat liefst 2,4 miljard dollar. In Q2 passeerde Facebook de grens van 2 miljard dollar al, maar de rek is er duidelijk nog niet uit. De omzet bedroeg 7 miljard dollar.

De winsttoename is vooral te danken aan het groeiende aantal mobiele gebruikers. Inmiddels gebruiken meer dan een miljard mensen dagelijks de Facebook-app. Facebook verdient het meest aan mobiele advertenties, deze categorie is goed voor 84 procent van alle advertentiedollars die het bedrijf binnenhaalt.

De positieve cijfers lijken vooralsnog geen reden om flink in Facebook-aandelen te investeren. Het bedrijf verwacht namelijk niet dat het steeds maar meer advertenties kan blijven tonen. Dat zou betekenen dat de rek uit de advertentiemarkt is en daar geen enorme groei meer behaald kan worden.

Zuckerberg benadrukte dat WhatsApp en Messenger op het punt staan om winstgevend te worden. Messenger is in commercieel opzicht al behoorlijk interessant voor veel bedrijven, vooral vanwege de chatbot-mogelijkheden. WhatsApp loopt in dat opzicht achter, maar ook daar kan weleens snel verandering in komen.