Numrush

Facebook en Twitter strijden om rechten voor livestreamen tv-programma’s

Zowel Facebook als Twitter zijn gelijktijdig bezig om de rechten binnen te halen voor het live uitzenden van tv-programma’s. Volgens The New York Post bevinden de gesprekken zich nog in een vroeg stadium, maar hebben beide bedrijven verschillende programmamakers benaderd voor zo’n deal. De enige van wie het openbaar bekend is, is de American Football-competitie NFL.

Eén van de topmensen van een productiemaatschappij heeft aan The New York Post laten weten dat Facebook en Twitter beiden aanklopten met argumenten waarom een dergelijke samenwerking interessant zou zijn voor de programmamakers.

Facebook Live

Facebook zou zich daarbij richten op een platform met verschillende soorten kanalen, vergelijkbaar met YouTube. Waarschijnlijk is het een soort uitbreiding van de huidige livestreamingsfunctie, waarmee gebruikers een livestream in de app kunnen starten, genaamd Facebook Live. Mark Zuckerberg zei enkele weken geleden al flink te willen investeren in livestreaming.

Twitter zou specifiek hebben laten weten dat het platform de programmamakers kan helpen om een jongere doelgroep te bereiken. Voor programmamakers kan een deal deal interessant zijn, omdat ze veel meer data kunnen verzamelen over hun kijkers, als je het afzet tegen traditionele televisie.

De bron laat weten heel benieuwd te zijn naar het verdienmodel achter de ideeën van de sociale netwerken, omdat beide platformen gebouwd zijn op gratis content. Waarschijnlijk denken Facebook en Twitter de investeringen terug te kunnen verdienen met advertenties.

Facebook en Twitter hebben beiden zelf nog niet gereageerd op het verhaal, van The New York Post.