Facebook maakte gisteren op een evenement voor journalisten bekend hoe het bedrijf omgaat met privacy en welke veranderingen er plaats gaan vinden, Techcrunch deed daar verslag van. Zo doet het bedrijf tachtig biljoen privacy-checks per dag om te zorgen dat er niet onbedoeld data vrij komt en gaat Facebook gebruikers actief op het scherm aanwijzingen geven over de werking van privacy-instellingen.
Oorspronkelijk had Facebook een apart team voor elke verschillende privacy-functionaliteit en speciale teams voor specifieke privacy-wijzigingen. Terwijl het bedrijf groeide ontstonden er echter twee privacy teams: het Privacy Product Engineering team – dat instellingen bouwt waarmee gebruikers kunnen bepalen wie wat ziet – en het Privacy Infrastructure Engineering team – dat “helps engineers move the fast and build things” en tegelijkertijd zorgt dat er geen beveiligingslekken zijn.
Het productteam heeft bijvoorbeeld de snelkoppelingen gemaakt op de startpagina waarmee je kunt instellen wie je status-updates ziet en het infrastructure team heeft een model gebouwd dat er voor zorgt dat bij missende informatie een bericht automatisch van het publiek wordt afgeschermd.
Elke dag neemt Facebook vierduizend enquêtes af in zevenentwintig talen om te onderzoeken hoe mensen reageren op de privacy-instellingen. Om privacy-beveiliging persoonlijker te maken worden de quotes van deze enquêtes in de kantoren van de privacy-teams getoond.
Deze enquêtes zorgen zo nu en dan voor een aanpassing van de producten. Zo vroegen jonge gebruikers herhaaldelijk om de mogelijkheid om hun berichten openbaar te maken. Facebook had die functionaliteit uitgeschakeld om jonge kinderen te beschermen. De enquêtes overtuigde het team echter om vanaf oktober 2013 deze bescherming op te heffen gevolgd door een campagne over wat deze wijziging precies inhoudt.
Meer recentelijk kwamen uit de enquêtes een aantal misverstanden en product-aanvragen naar voren die Facebook hoopt op te lossen met de nieuwe aanwijzingen over privacy-instellingen. Zo kunnen gebruikers binnenkort ook hun cover-foto afschermen voor het publiek, zal Facebook uitleggen dat als een vriend jouw bericht deelt dit alleen zichtbaar is voor gedeelde vrienden, begint Facebook met het testen van een pop-up die uitlegt aan wie “publieke” of “alleen vrienden” updates getoond worden en een pop-up die je er op wijst dat je al een tijdje je instellingen niet hebt gewijzigd en of je dat wilt veranderen.
Mike Nowak, privacy team manager van Facebook, geeft toe dat mensen vinden dat Facebook de instellingen te vaak verandert en dat de instellingen lastig te begrijpen zijn. Facebook heeft inderdaad een slechte reputatie op privacy-gebied, mede door de verandering in 2009 die ervoor zorgde dat veel van de berichten automatisch op “publiek” werden gezet.
Toch is het voor Facebook niet makkelijk om aan alle wensen te voldoen wat betreft de instellingen. Sommige gebruikers willen namelijk totale controle; hoe complex dat ook is en anderen willen een simpel systeem waar ze niet over na hoeven denken.
Dat is echter geen excuus om geen goede oplossing te vinden. De missie en het business model van het bedrijf zijn namelijk gestoeld op privacy. Mensen stoppen met delen wanneer ze niet precies weten wie hun berichten kan zien en hoe minder er gedeeld wordt hoe minder advertenties Facebook kan inzetten. Een dynamisch systeem dat beide groepen tevreden stelt zou misschien de oplossing kunnen zijn. Facebook zet met deze aanwijzigingen op het scherm in elk geval een stap in de goede richting.