Facebook is voor media in de eerste plaats een plek om hun bereik te vergroten. Dat gebeurt vooral door links te delen op een Facebook-pagina (of hopen dat lezers je links delen) en zo verkeer naar je eigen site te halen, maar ook met content die op Facebook leeft, in het bijzonder video’s.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het gebruik van Facebook-groepen.Reacties en discussies zijn leuk, maar in de basis is het het bereik waar geld mee kan worden verdiend, in de vorm van advertenties. Nu steeds meer media echter minder afhankelijk proberen te worden van advertentie-inkomsten en inzetten op betalende leden, verandert ook de rol van Facebook. Natuurlijk is dat nog steeds een prima manier om je publiek te bereiken, maar het wordt ook steeds meer een plek om echt een relatie op te bouwen met je publiek in de hoop dat ze lid worden en/of blijven.
Daar komt bij dat het met elke algoritmeverandering van Facebook lastiger wordt om mensen te bereiken op het platform. Je ziet media dan ook zoeken naar nieuwe manieren om Facebook in te zetten. Eén daarvan: Facebook-groepen. Het zijn plekken waar een selectie van je publiek samen kan praten over een onderwerp. Dat zorgt niet alleen voor een sterkere band met jouw merk, maar met een beetje gelukt levert het ook weer nieuwe verhalen op.
Drukke snelweg
De Britse uitgevers Reach, eerder bekend als Trinity Mirror, startte begin dit jaar met een groot project rondom Facebook-groepen. De lokale kranten die Reach uitgeeft, maakten samen in totaal 90 Facebook-groepen aan met gemiddeld 2500 leden. Allemaal rondom lokale thema’s.
De groep Newcastle Chronicle Breaking News is met 5200 leden het grootst, maar is bijvoorbeeld ook een groep met mensen die dagelijks de extreem drukke snelweg M62 gebruiken, waarin 2700 mensen zitten.