Numrush

Facebook lanceert ‘Place Tips’ en gaat concurrentie aan met FourSquare

Facebook heeft vandaag een nieuwe functie toegevoegd; Place Tips. De nieuwe functie doet sterk denken aan de location-based apps FourSquare en Yelp.

Place Tips is erop gericht om gebruikers van informatie te voorzien over de locatie (met name horeca-aangelegenheden) waar zij zich bevinden.

Zodra je in de buurt bent van een dergelijke plaats zul je een push notificatie ontvangen van Facebook. Als je er vervolgens voor kiest om de melding te openen kun je informatie verwachten als ‘de meest gekozen gerechten op de menukaart’.

Daarnaast zul je alle informatie en foto’s over de plaats vinden die vrienden hebben gedeeld en verschijnt deze informatie bovenin je nieuwsstroom.

Facebook geeft aan dat een dergelijke functie erg waardevol is voor haar gebruikers, maar geeft ook toe dat de functie waardevol is voor het bedrijf zelf.

Via deze functie kunnen zij gebruikers ‘overhalen’ om meer te kopen, wat zowel de horeca-onderneming als Facebook ten goede komt. Over het verdienmodel wil Facebook vooralsnog niets kwijt.

De functie werkt overigens direct nadat je de app hebt geïnstalleerd. Zit je niet te wachten op deze meldingen, dan zul je ze handmatig uit moeten zetten.

Facebook zal Place Tips nog niet direct op alle plaatsen beschikbaar stellen. Het bedrijf rolt de functie eerst uit in drukke gebieden om te kijken of de nieuwe functie aanslaat bij het publiek.

Momenteel wordt de locatie bepaald op basis van WiFi, 3G/4G en GPS, maar Facebook onderzoekt de mogelijkheid om Place Tips ook via Bluetooth en beacons te laten werken.