Facebook lanceert YouTube-concurrent Watch wereldwijd

Facebook Watch

Facebook lanceerde een jaar geleden een eigen concurrent voor YouTube in Amerika: Watch. En nu wordt het platform wereldwijd uitgerold. Op het videoplatform kun je video’s bekijken en ze opslaan om later te zien. Dat meldt Facebook in een blogbericht.

Watch is net als YouTube een videoplatform, wat betekent dat je video’s van diverse mensen kunt bekijken. Ook kun je makers volgen, via hun pagina’s. Bovenaan de feed van de dienst zie je dan ook een collectie aan recente video’s van pagina’s die je volgt. Dit deel kun je aanpassen door pagina’s toe te voegen of te verwijderen binnen het platform.

De video’s kun je natuurlijk ook liken en delen. En je ziet direct welke video’s je vrienden leuk vinden of gedeeld hebben. Op die manier hoopt Facebook een extra sociaal stuk toe te voegen aan het kijken van video’s.

Series

De video’s worden niet alleen door gewone gebruikers gemaakt, maar er zijn ook speciale series met bekende mensen. Zo heeft Jada Pinkett Smith een serie genaamd Red Table Talk en is het zelfs mogelijk ook de Major League Baseball-wedstrijden te bekijken.

Ook bouwt Facebook nieuwe video-ervaringen waar mensen centraal in staan. Daardoor heb jij dus de macht over welke kant de content op gaat. Zo komt er een nieuwe spelshow genaamd Confetti. De nieuwe ervaringen moeten in de loop der tijd op het platform te verschijnen.

Advertenties

Facebook zegt verder zijn Ad Breaks-programma, een advertentieprogramma, uit te breiden. Daardoor kunnen meer mensen geld verdienen met de video’s. Verder komen er nieuwe inzichten, tools en tips beschikbaar.

Je kunt Watch bereiken op iOS en Android door binnen Facebook het icoontje te zoeken in de shortcuts-balk of in de “Meer”-bladwijzer. Ook is de dienst beschikbaar op de Apple TV, Samsung Smart TV, Amazon Fire TV, Android TV, Xbox One en Oculus TV.