Facebook verdrievoudigt winst en zorgt dat Mark Zuckerberg de macht houdt

Facebook heeft het afgelopen kwartaal meer dan 1,5 miljard dollar winst gemaakt. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf gisteren publiceerde. Dat is bijna drie keer zoveel als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Toen maakte Facebook nog 500 miljoen dollar winst.

Elke dag waren de afgelopen drie maanden meer dan een miljard mensen actief op het sociale netwerk, waarvan 989 miljoen op mobiele apparaten. Daar haalt Facebook ook het gros van zijn totale advertentie-inkomsten vandaan. Van de in totaal 5,2 miljard euro omzet die het bedrijf dankzij advertenties binnensleepte, kwam 82 procent via mobiel. In het eerste kwartaal van 2015 was het aandeel via mobiel ‘slechts’ 73 procent.

Van die cijfers zal Mark Zuckerberg in ieder geval niet wakker liggen. Tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8, die  deze maand plaatsvond, presenteerde de CEO zijn tienjarenplan voor werelddominatie. Het bedrijf wil met zijn platformen Facebook, WhatsApp, Instagram, Messenger en met Oculus, het virtual reality-bedrijf dat werd gekocht door Facebook, iedereen op elk moment van de dag met elkaar verbinden. Zuckerberg noemt zelfs virtual reality als het nieuwe sociale medium, waarin we elkaar kunnen ontmoeten en zelfs selfies kunnen nemen.

Het is interessant om te zien dat Facebook van de diverse Amerikaanse techbedrijven die enige is bij wie de kwartaalcijfers een goed nieuwsshow zijn. De cijfers van Twitter vielen tegen. Naast het feit dat de gebruikersgroei zo goed als stilstaat, dalen ook nog eens de inkomsten uit advertenties voor het sociale netwerk. Dat terwijl die dus bij Facebook juist stijgen.

facebook-overledene

Macht

Wat misschien nog wel interessanter is, is dat Facebook zijn structuur van zijn aandelen zo omgooit dat Mark Zuckerberg meer aandelen kan verkopen zonder dat hij macht verliest.

Zuckerberg wil uiteindelijk 99 procent van zijn vermogen weggeven aan goede doelen, maar als hij het overgrote deel van zijn aandeel in Facebook op dit moment verkoopt, verkoopt hij daarmee ook stemrecht. Hij wil zijn macht niet kwijt en ook het bestuur van het bedrijf wil dat Zuckerberg ‘in charge’ blijft. Daarom voert Facebook deze wijzigingen door.

Voor bedrijven met aandeelhouders is dit niet gebruikelijk, maar in een uitgebreide uitleg verantwoordt de Zuckerberg zich dat Facebook altijd een bedrijf is geweest dat door de oprichter wordt geleid. En dat het juist daardoor zo snel heeft kunnen groeien.