Facebook gaat minder clickbait tonen

Word jij ook gek van koppen als “Ze keek onder de kussens van haar bank en zag dit…WAUW!”? Dan ben je niet de enige en hebben we goed nieuws: Facebook luistert naar de klachten van haar gebruikers. In een blogpost heeft het bedrijf bekend gemaakt dat ze minder clickbait in je newsfeed gaan tonen.

Volgens Facebook willen haar gebruikers authentieke verhalen zien. “Daarom proberen we te begrijpen welke soort verhalen en berichten mensen authentiek vinden, zodat we ze meer kunnen tonen.” Daarmee worden berichten die vervelend of als spam beschouwd worden dus minder gemaakt, aldus Facebook.

Specifiek clickbait – koppen waarbij er expres informatie wordt weggelaten, waardoor je wel moet klikken om het antwoord te vinden – blijken de gebruikers erg vervelend te vinden. En om die reden komt er een update aan de Newsfeed van Facebook om clickbait in de komende weken minder te tonen.

Systeem herkent clickbait

Facebook vernieuwde haar Newsfeed al eerder, waardoor er minder berichten verschenen waar je op klikte, om snel weer terug te komen naar de Newsfeed. “Die update hielp, maar we zagen nog steeds dat pagina’s gebruik maakte van clickbait. En mensen vertelden ons nog steeds dat ze liever duidelijke koppen zien die hen helpen beslissen of ze hier tijd aan willen besteden.” Het sociale medium zegt nu dat ze hier nog meer aandacht aan gaan besteden.

De Newsfeed krijgt nu een update door middel van een systeem dat bepaalde zinnen die veel gebruikt worden in clickbait identificeert. Daarvoor zijn tienduizenden koppen gecategoriseerd als clickbait, op basis van twee punten. Allereerst moet de kop belangrijke informatie achterhouden. Andere optie is dat de kop misleidende verwachtingen over het artikel geeft.

Het systeem kijkt naar deze dataset en bepaald welke zinnen er vaak gebruikt worden, maar niet in andere koppen. Vervolgens wordt niet alleen duidelijk of een bericht clickbait is, maar ook waar deze vandaan komt. Plaatsen pagina’s regelmatig misleiden links, dan komen ze lager in de Newsfeed. Houdt de pagina daar echter mee op, dan wordt de maatregel vanzelf teruggedraaid