Numrush

‘Facebook misleidde Groot-Brittannië met gespendeerd bedrag Brexit-reclame’

Facebook

Facebook zou Groot-Brittannië misleid hebben met een verklaring dat Rusland minder dan een dollar spendeerde aan advertenties rond het Brexit-referendum. Dat heeft Damian Collins in The Guardian gezegd. Collins is de voorzitter van de Britse commissie die Facebook en de Russische inmenging tijdens het referendum onderzoekt.

In december vorig jaar zei het sociale medium dat het drie advertenties die uit Rusland kwamen had gevonden. De advertenties kostten samen minder dan een dollar. Het Amerikaanse Congres gaf deze week echter ruim 3.000 advertenties vrij, waaruit blijkt dat dit beeld incompleet was.

45 reclames

In de vrijgegeven advertenties vond Jonathan Albright, nepnieuwsonderzoeker bij de Columbia University, 45 reclames die op het Verenigd Koninkrijk gericht waren. Bij elkaar kostten de advertenties ruim 1.000 dollar, aldus de onderzoeker. Die advertenties waren niet uitsluitend op het Verenigd Koninkrijk gericht. Wel bevatten ze allemaal een boodschap van anti-immigratie en anti-vluchtelingen.

Collins stelt dat dit mogelijk slechts het topje van de ijsberg is. “Het is gewoon zo moeizaam om informatie van Facebook te krijgen, en vervolgens niet te weten of de informatie compleet is.”

Facebook zegt tegenover The Guardian alleen advertenties onderzocht te hebben die tijdens de officiële campagneperiode zijn geplaatst. De campagneperiode liep tijdens de laatste tien weken voor de dag van het referendum op 23 juni 2016.