Facebook investeert in nieuw initiatief dat nepnieuws wil aanpakken

Facebook

Facebook blijft investeren in de aanpak van nepnieuws. En dat doet het internetbedrijf niet alleen door maatregelen te nemen om de verspreiding van nepnieuws op zijn sociale netwerk tegen te gaan. Het investeert nu ook in een onafhankelijk project dat onderzoek naar nepnieuws steunt: het News Integrity Initiative.

Het CUNY Graduate School of Journalism van de City University New York zal het initiatief leiden. In totaal investeren 18 verschillende partijen samen 14 miljoen dollar in het project; hoeveel Facebook bijdraagt is onbekend. Andere donateurs zijn onder meer de Knight Foundation, het Democracy Fund, advertentietechnologie-maker AppNexus, startup-incubator Betaworks en Firefox-ontwikkelaar Mozilla.

Campbell Brown, bij Facebook verantwoordelijk voor News Partnerships, laat weten:

Als onderdeel van het Facebook Journalism Project willen we mensen de benodigde tools geven om de informatie die ze online zien kritisch te benaderen. Nieuwsbegrip is een internationale zorg en deze brede groep die is samengesteld door CUNY brengt experts van over de hele wereld samen om te bouwen aan groepen mensen die beter geïnformeerd zijn.

De bedoeling is dat het News Integrity Initiative aan de slag gaat met meerdere onderzoeken en projecten door hierin te investeren. Tegelijkertijd wil het wereldwijd evenementen gaan organiseren. Hiervoor werkt het in Europa samen met het European Journalism Centre en journalistieke opleidingen in onder meer Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.