Numrush

Facebook stelt strengere regels in voor gerichte advertenties

Facebook

Facebook wil zijn regels voor gerichte advertenties aanscherpen. Het sociale medium werkt daarvoor aan een systeem waarbij adverteerders moeten beloven informatie over hun publiek alleen met toestemming te gebruiken. Op die manier moet misbruik voorkomen worden. Dat bevestigt het sociale medium tegenover TechCrunch.

Facebook besloot eerder al om te stoppen met gerichte advertenties op basis van data van derden. De maatregel lijkt hier een aanvulling op. Adverteerders konden tot nu toe hun reclame inzetten op basis van wat je leuk vindt op het sociale medium, gecombineerd met externe data zoals winkelgedrag buiten Facebook.

Die externe data kwam van bedrijven die bijvoorbeeld datasets van winkelpubliek opstellen. Dit soort bedrijven hadden een samenwerking met het sociale medium. In het komende half jaar wordt die samenwerking afgebouwd.

Eigen data

Ook was het mogelijk voor adverteerders om eigen data over klanten aan te leveren. Die data kon ook gebruikt worden om gericht te adverteren. Cambridge Analytica gebruikte deze methode, waardoor er een datarel rond Facebook ontstond.

Cambridge Analytica maakte namelijk gebruik van een app die zogenaamd uit academische overwegingen de data van gebruikers nodig had. Die data werd vervolgens voor een gedetailleerde dataset gebruikt, die tegen betaling gebruikt kon worden om nauwkeuriger te adverteren.