De afgelopen weken nam Facebook CEO Mark Zuckerberg ruimschoots de tijd om Wall Street analisten te woord te staan over de eerste kwartaalcijfers van zijn bedrijf. In het gesprek was er een opvallende thematiek waar de ondernemer steeds op terugkwam: de rol van big data in Facebook’s toekomstplannen.
Wie van een afstandje het verdienmodel van het sociale netwerk bekijkt zou zich bijna laten foppen. Traditionele advertenties, gericht op (een segment) van een enorm publiek van liefst 1 miljard gebruikers, het lijkt gesneden koek.
Opvallende samenwerkingen
Maar wie het rapport rond de kwartaalcijfers doorkijkt, zal zijn opgevallen dat er veel nieuws te melden was rondom “big data”. Sterker nog, liefst 3 van de 6 genoemde highlights zijn gerelateerd aan big data en data analyse.
Zo werden in het eerste kwartaal nieuwe advertentie-tools gelanceerd zoals Lookalike Audiences, Managed Custom Audiences en Partner Categories. Gereedschappen die adverteerders moeten helpen nog specifieker in te kopen.
Opvallender zijn echter de samenwerkingen met partijen als Datalogix, Epsilon, Acxiom en BlueKai. Bedrijven die een schat aan (geanonimiseerde) informatie hebben van gebruikers buiten Facebook. Zo bevat bijvoorbeeld Epsilon’s database de loyalty kaart gegevens van zo’n 300 miljoen consumenten,heeft Acxiom toegang tot meer dan 1 biljoen (!) online data uitwisselingen van zo’n 126 miljoen huishoudens en zit Datalogix op een bak met offline verkoop (PoS) data. BlueKai, als laatste in de rij, is een bedrijf dat dit soort datasets inleest, analyseert en vervolgens omzet naar strategische voorstellen.
Naast eigen social data ook andere sets in de mix
Maar misschien nog wel veel drastischer – zeker in combinatie met bovenstaande feiten – is het gegeven dat Facebook eind februari Atlas overnam van Microsoft. De dienst, door velen omschreven als het raamwerk van online advertising, is van enorm belang bij het aanbieden van online advertising en is intussen verantwoordelijk voor 10-15% van alle advertentieverkopen op het internet. Alleen Google’s DoubleClick is nog groter.
Nog even op een rijtje: Facebook, met meer dan 1 miljard leden wereldwijd, gaat nauwer samenwerken met dataleveranciers die beschikken over een berg data over wat mensen doen buiten Facebook om en gaat daarnaast de tweede speler naar Google worden op het gebied van online advertising.
We believe the Atlas platform will help us demonstrate even more clearly the connection between ad impressions and purchases. We could help marketers measure the effectiveness of their ad impressions better not just on Facebook, but across the entire internet. This means we can take the advancements we have made in measurements on Facebook, including our integrations with Nielsen and Datalogix, and expand them to a much larger audience and to many more purchases.
Waar veel mensen dachten dat Facebook adverteerder Atlas overnam om hun advertenties ook buiten het sociale netwerk om te gaan aanbieden, is Facebook open over de reden waarom het zoveel geld neerlegde om het over te kopen van Microsoft: het wil naast de sales simpelweg de data die het netwerk kan bieden. “Atlas is a really important part of continuing to develop our measurement capabilities“, aldus Zuckerberg.
De focus van Facebook ligt dus in het nog beter bereiken van doelgroepen. Door de samenwerkingen met de genoemde partijen en de aankoop van Atlas is het bedrijf dat in de toekomst niet alleen in staat te doen middels hun eigen (sociaal / demografische) dataset, maar dus ook met online en offline aankopen en klikgedrag.
Om je een beeld te geven van de omvang van dit alles: als je in de afgelopen jaren iets hebt gekocht met je creditcard, is het mogelijk dat je nu – al is het uiteraard volledig anoniem – in de datapool van Facebook staat.