Facebook heeft een team samengesteld dat erachter moet komen hoe mensen in de toekomst in een virtual reality-omgeving met elkaar kunnen interacteren. Het bedrijf zegt dat het Social VR-team nauw gaat samenwerken met Oculus en kijkt naar hoe sociale componenten in de huidige technologie van virtual reality ingebouwd kunnen worden.
Virtual reality is op dit moment nog een eenzame bezigheid: zodra je een VR-bril op je hoofd hebt, ben je compleet afgesloten van alles om je heen. Het Social VR-team gaat ook kijken wat de mogelijkheden op de lange termijn zijn. Dat past ook in de uitspraak die het bedrijf eind vorig jaar deed: in 2025 moet een virtual reality-ervaring zo levensecht zijn dat je vergeet dat je een bril op hebt. Een sociaal aspect zou daar een belangrijk onderdeel van zijn. Virtual reality zou dan, naast Facebook, Instagram en Whatsapp, prima passen in het rijtje ‘sociaal medium’.
Het bedrijf voerde gisteren ook een wijziging toe aan hoe 360-gradenvideo’s op het netwerk worden bekeken. Door verschillende versies van video’s te maken die elk gericht zijn op een ander blikveld, zegt het bedrijf dat het de video’s in een vier keer zo hoge resolutie kan laten zien. De video’s zijn volgens Facebook daarmee ook gelijk geschikt als virtual reality-ervaring.
Volgens Facebook zijn er sinds september 2015, toen het bedrijf het mogelijk maakte om 360-gradenvideo’s op het platform te uploaden, meer dan 20.000 van dit soort video’s gepubliceerd.