Facebook Stories

Waarom Facebook nu ook zelf begonnen is met Stories? Het gaat allemaal om geld

Avatar
Wim Kopinga

Instagram Stories, WhatsApp Status, Messenger Day en Facebook Stories. Facebook kopieert massaal Snapchat.

Facebook heeft inmiddels op iedere mogelijke manier van Snapchat Stories gejat. Het zit nu in Instagram, Messenger, Whatsapp en sinds gisteren in de eigen app van Facebook. Als Mark Zuckerberg eigenaar zou zijn van nóg een sociaal netwerk of berichtendienst zou het daar nu ook wel in zitten. Maar waar komt die kopieerdrift vandaan? En wat is het doel?

Als je The Social Network gezien hebt, een film over de beginjaren van Facebook – de tijd dat Zuckerberg nog op Harvard zat – dan ken je de vragen rond de oprichting van het grootste sociale netwerk ter wereld. Was Facebook het idee van Zuckerberg, of jatte hij het (onder andere) van Winklevoss-twins? 

Sinds die tijd is Facebook iets geworden dat niemand bij de oprichting had kunnen denken. Zuckerberg heeft een miljarden imperium opgebouwd waar hij wel degelijk de credits voor moet krijgen. Maar sinds de lancering van Snapchat blijkt dat de Zuckerberg uit de beginperiode van Facebook niet verdwenen is; zijn lijfspreuk lijkt “beter goed gejat dan slecht bedacht” te zijn als je naar de overeenkomsten met Snapchat kijkt.

Sinds Snapchat-CEO Evan Spiegel in 2013 de 3 miljard dollar van Facebook afsloeg heeft Zuckerberg langzaam alle interessante functies overgenomen. Daar doet het bedrijf ook helemaal niet moeilijk over, want toen Instagram Stories gelanceerd werd, zei CEO Kevin Systrom al tegen TechCrunch dat het niet ging om wie het idee bedacht heeft. “Dit gaat over een format, en hoe je dat integreert in een netwerk en er je eigen draai aan geeft.”

Camera als nieuw toetsenbord

De camera is het nieuwe toetsenbord TechCrunch vroeg zich daarom dit weekend af of Stories de nieuwe – in 2006 door Facebook bedachte – tijdlijn is. Die weergave werkte was voor de desktop ontworpen en werkte perfect voor het typen van een statusupdate en het kopiëren van links naar andere websites ging ook prima omdat je op een computer werkte. Foto’s nam je nog met je digitale camera en plaatste je vanaf je desktop op het sociale netwerk.

Dat was prima in een tijdperk voor de smartphone. Maar sinds Steve Jobs in 2007 met de iPhone op de proppen kwam zijn we veel visueler gaan communiceren — iets dat Spiegel in 2013 bij het weigeren van het bod van Facebook maar al te goed begreep. Wij (en met name de jeugd) communiceren met foto’s en video. Facebook’s productbaas van Messenger Day – de Stories van de chatdienst binnen Facebook, volg je het nog? – zei na lancering eveneens tegen TechCrunch dat “we de camera zien als het nieuwe toetsenbord”.

En die vernieuwing is nodig voor Facebook, want het sociale netwerk is ondanks de 1,8 miljard gebruikers al lange tijd niet meer hip genoeg. Jongeren duiden het niet aan als hun favoriete sociale netwerk (Snapchat en Instagram zijn favoriet) en Zuckerberg heeft nog een probleem: alhoewel we er uren per dag spenderen plaatsen we zelf niets.

We consumeren wel video en klikken op artikelen die nieuwsmedia in onze tijdlijn delen, maar zien niets meer langskomen van vrienden en hebben zelf ook niet het idee dat we iets moeten delen. Zo voelen we ons niet meer verbonden met Facebook en verdwijnt het sociale aspect, waardoor je op den duur de app misschien niet meer opent.

Door Stories toe te voegen communiceer je weer via Facebook. Je opent de app, waardoor je vaker op een blauw duimpje klikt en advertenties ziet.

Facebook is een advertentiebedrijf

Dat de camera het nieuwe toetsenbord is, klinkt als een interessante ontwikkeling en die klopt ook wel; we sturen simpelweg meer foto’s en video dan ooit te voren en dat wordt per jaar meer. Maar laten we wel wezen: Facebook heeft niet het beste voor met ons, de gebruiker. Facebook heeft maar één doel: geld verdienen. En dat doen ze door zoveel mogelijk advertenties te verkopen.

Een advertentie in een Story is als een commercial op tv Met Stories heeft Facebook naast de tijdlijn nóg een mogelijkheid om advertenties te verkopen en ook nog eens op een plaats waar we advertenties eerder pikken. Want als je in Stories door verhalen van vrienden en nieuwsorganisaties klikt kom je tussendoor advertenties tegen waar je normaal gek van zou worden.

Zoals The Verge dinsdag schreef: als je in Stories een advertentie ziet is dat als iets dat je al gewend bent in de krant of op tv. Dat vinden we prima; daar zijn we aan gewend. Je tikt op het scherm en gaat verder. Maar als je in Messenger of Whatsapp via tekst met een vriend praat en er komt een advertentie voorbij zou je gek worden en vermoedelijk al snel naar een andere dienst als Signal of Telegram overstappen.

Door deze advertenties in Stories te gieten pikken wij die advertenties wél en verdient Facebook meer geld. Zo simpel is het.