Numrush

Facebook test nieuwe nieuwsfeed met persoonlijk en zakelijk deel

Waar je nu op Facebook één nieuwsfeed hebt met daarin alle berichten, worden dat er misschien wel twee. Het sociale medium voert namelijk een test uit met het opsplitsen va de nieuwsfeed, vertelt Adam Mosseri, hoofd van het nieuwsfeed-team, in een blogbericht. In één berichtenstroom zie je alleen nog updates van je vrienden, in een andere feed alle berichten van bedrijven.

De test wordt op dit moment uitgevoerd in Slowakije, Servië, Sri Lanka, Cambodja, Bolivia en Guatemala. Vooralsnog zijn er geen plannen om het experiment naar meer landen te brengen. Doel van de test is om te zien hoe gebruikers reageren op de opgesplitste nieuwsfeed.

Zorgen

Bij bedrijven zijn er natuurlijk direct zorgen ontstaan. Zij zouden immers alleen nog maar in het persoonlijke deel kunnen komen als ze betalen voor advertenties. Dat terwijl ze nu nog in je nieuwsfeed kunnen komen als je een pagina liked.

Vooral nieuwsmedia maken zich dan ook zorgen, want zij zijn vaak voor een groot deel van hun bezoek afhankelijk van Facebook. En de gevolgen zijn direct zichtbaar: volgens een journalist uit Slowakije hebben de vier grootste mediapagina’s uit het land hun interacties op Facebook met 75 procent zien afnemen.

Volgens Mosseri is er echter geen huidig plan om zakelijke pagina’s te laten betalen voor hun berichten in de nieuwsfeed. “Ons doel is om te begrijpen of mensen liever aparte plekken hebben voor persoonlijke en openbare content”, aldus Mosseri. “We zullen horen wat mensen over deze ervaring zeggen om te begrijpen of we verder aan de slag moeten met dit idee.”