Facebook opent drie trainingscentra voor mediawijsheid in Europa

Facebook opent drie trainingscentra voor mediawijsheid in Europa. Dat heeft het sociale medium vandaag bekendgemaakt, schrijft persbureau Reuters. De trainingscentra komen in Spanje, Italië en Polen. Op de locaties wil het bedrijf mensen met beperkte kennis over technologie bijpraten.

Onder meer jongeren, ouderen en vluchtelingen en ondernemers kunnen trainingen volgen op het gebied van digitale vaardigheden, mediawijsheid en online veiligheid. “We willen er zeker van zijn dat we investeren in digitale vaardigheden, zodat mensen de kennis hebben om volledig mee te doen in de digitale economie”, zegt Sheryl Sandberg, de COO van Facebook, tegen Reuters.

Het bedrijf zegt de komende twee jaar één miljoen mensen getraind te willen hebben. De belofte is onderdeel van Facebooks charme-offensief in Europa. Het bedrijf wordt met argusogen bekeken door de Europese Unie. Die vindt onder meer dat Facebook onduidelijk is over hoe het bedrijf gegevens deelt met zijn dochterbedrijf WhatsApp.

Ook kijkt de Europese Commissie naar de rol van Facebook als media-aggregator, de rol die sociale media spelen als het gaat om terrorisme en naar belastingontduiking. Op de agenda van de Europese Unie staat een wetsvoorstel waarmee constructies om belasting te ontduiken minder effectief worden.

Volgens schattingen heeft de Europese Unie tussen 2013 en 2015 voor 5,4 miljard euro aan belastingen misgelopen, omdat grote techbedrijven zoals Facebook en Google belastingconstructies via Luxemburg en Ierland hebben opgezet.