Numrush

Facebook verklaart de oorlog aan adblockers

Populaire adblockers blokkeren niet langer advertenties op Facebook. Het sociale netwerk heeft op zijn desktopsite de manier waarop advertenties worden ingeladen aangepast. Hierdoor kunnen adblockers ze niet langer herkennen en blokkeren. In de app van Facebook was het blokkeren van Facebook-advertenties sowieso al onmogelijk.

Volgens Andrew Bosworth, verantwoordelijk voor de advertentieafdeling van Facebook, heeft de maatregel niks met geld te maken. Hij verklaart aan Business Insider:

Dit is niet iets dat we moeten doen voor onze omzet, dit is iets waar we oprecht in geloven. Het gaat er voor ons om hoe wij vinden dat Facebook moet worden getoond aan gebruikers.

Nu scheelt het natuurlijk wel in de omzet voor Facebook als adblockers niet meer werken, maar het gaat dan inderdaad slechts om een minimaal deel van de omzet. Meer dan viervijfde van de omzet van het bedrijf is afkomstig van mobiele advertenties. En een minderheid van de desktopgebruikers van Facebook gebruikt waarschijnlijk een adblocker, al zijn daar geen officiële cijfers van bekend.

Advertentie-instellingen

Gelijktijdig met de maatregel tegen adblockers, maakt Facebook het voor gebruikers makkelijker om in te stellen wat voor advertenties je wel en niet te zijn krijgt. Onderwerpen die je niet interesseren kun je makkelijk verwijderen. Het is echter niet zo dat je hiermee controle hebt over hoeveel advertenties je te zien krijgt.

Bij elke advertentie in je timeline kun je daarnaast op ‘Waarom krijg ik deze advertentie te zien?’ klikken. Je krijgt dan te zien wie de adverteerder wil bereiken en hoe Facebook heeft bepaald dat je die doelgroep valt. Zo kun je bijvoorbeeld ook zien of je surfgedrag of locaties die je hebt bezocht er voor hebben gezorgd dat je een advertentie te zien krijgt.

Erg interessant om even op te klikken, zeker op momenten dat je verbaasd bent over een bepaalde advertentie die plots opduikt.