Facebook zou grote Amerikaanse banken om financiële informatie van gebruikers gevraagd hebben. Hierbij ging het onder meer om informatie van overboekingen en het banksaldo. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden. Het sociale medium vroeg de informatie onder meer op bij JP Morgan Chase, Wells Fargo en Citigroup.
De informatie moest gedeeld worden met chatdienst Facebook Messenger. Het sociale medium hoopte dat gebruikers zo meer betrokken zouden worden bij het platform. Via Messenger zou je dan namelijk je banksaldo kunnen checken, maar de dienst zou je ook op de hoogte kunnen stellen van fraude als daar sprake van is.
Tegenover TechCrunch stelt het bedrijf echter dat het bericht van The Wall Street Journal overdreven wordt. Een woordvoerder zegt dat het platform bijvoorbeeld niet om overschrijvingen vraagt. Daarnaast zou Facebook geen functie willen maken waarmee je bankzaken kunt doen.
Wel werkt het platform naar eigen zeggen samen met baken om “diensten als chatten met klanten of accountbeheer” aan te bieden.
Databescherming
Volgens de bronnen gingen de gesprekken tussen de banken en het sociale platform voor een groot deel over databescherming. In maart dit jaar werd bekend dat Cambridge Analytica zonder toestemming gegevens van 87 miljoen gebruikers in handen kreeg.
Een woordvoerder van Facebook zegt tegenover The Wall Street Journal: “Net als andere online bedrijven, praten we regelmatig met financiële instellingen over hoe we winkelgedrag van mensen kunnen verbeteren. Een belangrijk onderdeel daarvan is het beveiligen en bewaken van informatie.”
Volgens de ingewijden is een van de banken waarmee het bedrijf in gesprek was echter wegens privacyoverwegingen afgehaakt.
Google en Amazon
Overigens is Facebook niet de enige die gesprekken met banken zou voeren om toegang tot data te krijgen. Ook bedrijven als Google en Amazon zouden zulke gesprekken voeren. Hun doel is dat je toegang kunt krijgen tot je gegevens via bijvoorbeeld de Google Assistent en Alexa.