Facebook wil dat adverteerders gebruikers gaan inlichten over ingekochte data

Facebook

Adverteerders op Facebook moeten van het sociale medium de gebruikers inlichten over reclames waarvoor ze informatie bij een derde partij hebben ingekocht. Dat meldt NU.nl. De regels gelden vanaf 2 juli.

Bij zogenaamde databemiddelaars kunnen adverteerders informatie over personen inkopen. Op basis daarvan kunnen ze een beter profiel van potentiële klanten opstellen. Voortaan moeten bedrijven die dit doen aan de gebruikers laten weten waar ze de informatie gebruiken.

Daarnaast moeten de bedrijven laten weten dat deze mensen hun gegevens met toestemming hebben afgestaan.

Stoppen

Eerder zei Facebook nog dat het zou stoppen met de optie voor adverteerders om informatie van databemiddelaars te gebruiken. Bronnen van Reuters stellen dat het sociale netwerk op die beslissing is teruggekomen, vanwege druk van adverteerders.

De optie is overigens niet in Nederland beschikbaar. Adverteerders kunnen alleen informatie bij een bemiddelaar inkopen om mensen die in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Japan en Brazilië wonen te bereiken.