Facebook zou van plan zijn om later dit jaar een apart tabblad te lanceren speciaal voor nieuws. Ingewijden van The Washington Post melden dat het sociale medium nieuwsmedia miljoenen dollars biedt voor de rechten om hun content in het tabblad te plaatsen.
De nieuwsmedia zouden maar liefst 3 miljoen dollar per jaar geboden kregen voor licenties op nieuwskoppen en previews van artikelen van de media, die dan in het nieuwsoverzicht moeten verschijnen. Onder meer ABC News-moederbedrijf Walt Disney, The Washington Post, Bloomberg en Wall Street Journal-moederbedrijf Dow Jones zouden benaderd zijn.
De media krijgen zelf keuze over hoe hun content in het tabblad verschijnt. Ze kunnen kiezen uit het hosten van hun verhalen op Facebook zelf, of alleen het tonen van nieuwskoppen en previews. Die nieuwskoppen sturen mensen dan door naar de websites van de media zelf. Daardoor wordt er dus verkeer gegenereerd.
De overeenkomsten moeten drie jaar duren, aldus de ingewijden. De nieuwsafdeling moet ergens in de herfst verschijnen, al is nog niet duidelijk of er al nieuwsmedia zijn die akkoord zijn gegaan met de deal.
Advertenties
Het plan van Facebook komt op een moment dat er steeds meer kritiek komt op het bedrijf op zijn rol in de problemen van nieuwsmedia. Het sociale medium verdient immers veel geld van advertenties, wat eerder naar de kranten ging. Het bedrijf heeft vorig jaar samen met Google 60 procent van alle omzet in de VS uit advertenties verdiend.
De overeenkomsten kunnen een manier zijn voor nieuwsmedia om een nieuwe bron van omzet aan te boren met hun verhalen. Een bron dichtbij het medium zegt dat het nu plannen heeft om feedback te verzamelen van nieuwsmedia om het nieuwstabblad te verbeteren.