‘Facebook wil toekomstig gedrag gebruikers voorspellen met AI’

Facebook

Facebook wil het toekomstig gedrag van gebruikers gaan voorspellen voor adverteerders. Dat blijkt uit een vertrouwelijk document dat The Intercept in handen heeft. In de documenten wordt beschreven hoe een kunstmatige intelligentie probeert te voorspellen wat je in de toekomst wil kopen en waar je over gaat nadenken.

De kunstmatige intelligentie zoekt onder meer naar gebruikers die in de toekomst een ander merk telefoon gaan kopen. Adverteerders kunnen op basis daarvan berichten plaatsen, en daarmee proberen dit te voorkomen.

Psychologisch profiel

De kunstmatige intelligentie gaat daarmee een aantal stappen verder dan de huidige mogelijkheden. Nu is het mogelijk om advertenties te tonen op basis van surfgedrag.

Maar Facebook zou een psychologisch profiel willen samenstellen op basis van gebruikersdata, om te voorspellen of je bijvoorbeeld merkloyaal bent. Daarmee kan ingeschat worden wanneer iemand wil overstappen naar een nieuw merk.

Welke data precies wordt ingezet voor de analyses van gebruikers, is onduidelijk. Het document noemt in ieder geval de locatie, apparaatinformatie, verbonden wifi-netwerken, videoverbruik, interesses en vriendschappen.