Numrush

Facebook’s slimme assistent M gaat suggesties geven op basis van je gesprekken

Facebook

Facebook Messenger gaat voor Amerikaanse gebruikers voortaan suggesties geven op basis van hun gesprekken, meldt Facebook op zijn website. Dit doet het aan de hand van ‘M’, de slimme assistent die het in 2015 introduceerde. Later moet de functie ook in andere landen beschikbaar worden, maar het is nog niet duidelijk wanneer.

Vertel je aan een vriend dat je twintig euro van diegene krijgt, dan stelt Messenger voor om de betalingsfunctionaliteit te gebruiken. Zegt iemand gedag, dan raadt Messenger aan om een “doei”-GIF terug te sturen. Deze suggesties zie alleen jij. Keur je de voorgestelde resultaten goed, dan zien je vrienden ze ook. En het gaat niet alleen om reacties. Messenger kan ook aanraden om je locatie te delen, herinneringen op bepaalde momenten weer naar boven te halen, polls te delen in groepen en om een Uber op te roepen.

M Suggestions, zoals de nieuwe dienst heet, geeft niet iedereen dezelfde ervaring. Het systeem leert van jouw voorkeuren en routines, waarop het zichzelf aanpast aan jou. Negeer je M Suggestions altijd, dan zie je het steeds minder terugkomen. Gebruik je de betalingsfunctionaliteit nooit, maar stuur je wel veel stickers, dan stelt M vooral stickers voor. Daarnaast kun je M ook helemaal weghalen uit Messenger of bepaalde aanbevelingen wegfilteren, mocht je er helemaal geen trek in hebben.

M houdt zich overigens voorlopig vooral bezig met de functies van Messenger zelf. Maar het feit dat zowel Uber als Lyft er in zitten, laten zien dat het later ook aanbevelingen zou kunnen gaan doen voor derde partijen.

Testen

M werd in 2015 geïntroduceerd en vanaf toen mochten de eerste mensen de slimme assistent gaan testen. Het systeem probeert eerst aan de hand van kunstmatige intelligentie een vraag te beantwoorden op basis van wat het al geleerd heeft. Lukt dat niet, dan kan een team van mensen helpen en M leren om het voortaan zelf te doen.

Probleem is natuurlijk dat dit geen oplossing is voor miljoenen mensen. Stel je voor dat een team van Nederlandse medewerkers alle vragen die M nog niet kent moet beantwoorden voor iedere Nederlandse gebruiker van Messenger. “De originele versie van M blijft ons helpen bij het begrijpen en leren van wat we moeten bouwen en wat mensen willen”, stelt Laurent Landowski, de product manager van M.

De originele M blijft dus alleen beschikbaar voor een selecte groep mensen. Facebook kijkt ondertussen welke taken het al kan volbrengen. Dat wordt vervolgens langzaamaan naar M Suggestions gebracht.