Faraday Future: ‘Onze elektrische auto is krachtiger dan die van Tesla’

Faraday Future, de wat geheimzinnige fabrikant van elektrische auto’s, stelt dat haar auto’s krachtiger zijn dan die van Tesla. Dit vertelde Dag Reckhorn, vicepresident voor wereldwijde marketing bij Faraday Future, aan The Verge.

“De basis van de auto is een variabele platformarchitectuur”, verelt Reckhorn. “Dat geeft ons de mogelijkheid om de auto te schalen. Begin groot, maak het kleiner. We kunnen snel variëren, omdat we niet steeds het wiel opnieuw uit hoeven te vinden.”

De auto krijgt binnenkort een bètaversie, waardoor deze steeds dichter bij de onthulling komen. Een definitieve datum is er echter nog niet. “We brengen een nieuwe auto naar de markt, dus we kunnen nog wat hobbels tegenkomen.” Maar volgens Reckhorn is het het wachten waard: “Het is een hele sexy auto en hij krijgt meer dan één stoel.” Bovendien zou de accu van Faraday Future krachtiger worden dan die van Tesla: “We hebben doelen, maar maken deze nog niet bekend. We hebben een doel van twintig of dertig procent meer dan die van de concurrentie.”

Overigens is Reckhorn geen onbekende bij Tesla. Tussen 2009 en 2013 was hij de directeur van het ontwikkelen van de Tesla Model S. “Ik vond het geweldig, een bepaald punt en toen niet meer”, vertelt Reckhorn over zijn tijd bij Tesla. “”Daarna besloot ik ergens anders heen te gaan. Maar Tesla heeft de EV-markt voor ons geopend.”

Faraday Future

De eerste conceptauto van Faraday Future, de FFZERO1, werd aangekondigd tijdens CES 2016 in Las Vegas. Het gaat om een elektrische (circuit)auto met een aandrijvingskracht van maar liefst 1000 PK met een nogal opvallend uiterlijk. Maar de eerste auto die het bedrijf op de markt brengt gaat er anders uitzien, want de FFZERO1 is een conceptvoertuig waarmee Faraday Future zijn visie wil delen met de wereld.

In april werd bekend dat Faraday Future bezig is met het testen van zijn auto. Het bedrijf rijdt rond met zogenaamde ‘mules’ – vroege testversies van de auto – in extreme gebieden als woestijnen en besneeuwde gebieden. Wanneer de auto uit gaat komen blijft, zoals Reckhorn al zei, nog even onbekend.