De afgelopen tijd hebben we vooral positieve berichten gehoord over Faraday Future. Zo hebben we de eerste beelden gezien van hun auto, die in januari op CES gepresenteerd wordt. Maar ondanks de positieve berichtgeving, lijkt het niet goed te gaan met het bedrijf. Zes voormalige medewerkers hebben BuzzFeed namelijk vertelt dat ze flink wat financiële problemen hebben en kampen met meerdere rechtszaken.
“Maand na maand was er geen geld. Er was minder te besteden dan wat Faraday nodig had om te blijven draaien en om hun leveranciers te betalen”, vertelt één van de voormalige medewerkers. Doordat het bedrijf leveranciers niet betaalde, moest Faraday Future 300 miljoen dollar optellen bij zijn schulden. Op datzelfde moment was een betaling van ruim 100 miljoen dollar aan andere leveranciers ook al dertig dagen te laat. Faraday zelf wil hier niet op reageren. Maar volgens de voormalige werknemers hebben de schulden ervoor gezorgd dat een aantal van deze partijen niet langer voor Faraday werken.
Een aantal andere partijen hebben drastische stappen ondernomen. Afgelopen vrijdag startte autoleverancier Futuris een rechtszaak tegen Faraday, vanwege contractbreuk. Futuris maakt en test stoelen voor Faraday, maar zegt nu dat het bedrijf niet betaalde. Faraday zou ruim tien miljoen dollar schuldig zijn aan het bedrijf, waarvan zeven miljoen dollar ruim dertig dagen geleden al betaald had moeten worden.
En ook Beim Maple Properties, een landgoedeigenaar in Torrance, Californië, heeft een rechtszaak aangespannen. Volgens hen heeft Faraday 104.850,50 dollar aan huur voor een magazijn niet betaald.
Werknemers vertrekken
Een aantal werknemers hadden al snel door dat het niet goed ging met de cashflow van Faraday. Zo zou een werknemer – die na minder dan een jaar al opstapte – een specifiek aantal werknemers krijgen om een team mee te bouwen. Maar dat aantal werd gehalveerd toen hij bij het bedrijf ging werken.
Een ander probleem was dat een werknemer merkte dat een aantal bestellingen bij leveranciers in de wacht werden gehouden, omdat Faraday nog niet betaald had. Het bedrijf loste dit probleem op, maar twee maanden later kwam de werknemer hetzelfde probleem weer tegen. “We kregen een telefoontje van de leverancier die zei dat hij het geld voor de tweede keer niet binnen had gekregen en dat hij stopte met werken.”
In november kregen werknemers zelfs te horen dat een aantal projecten een half jaar in de wacht werden gezet, totdat het bedrijf meer investeringen zou krijgen.
Hoofdkantoor
In het noorden van Las Vegas werkt Faraday Future sinds april bovendien aan een autofabriek die 1,3 miljard dollar kost. De staat Nevada gaf Faraday een belastingvoordeel van 219,5 miljoen dollar, omdat er een economische deal was gesloten voor de komst van de fabriek. Die zou namelijk 4500 fulltime banen met zich meebrengen. Maar sinds oktober wordt er niet meer aan de fabriek gewerkt, omdat het bouwbedrijf AECOM nog 21 miljoen dollar van de autofabrikant krijgt voor september, plus nog eens 37 miljoen dollar voor oktober en november.
De penningmeester van Nevada, Dan Schwartz, vertelt daarnaast dat Faraday eerder dit jaar had gezegd elke twee weken te bellen met zijn kantoor om updates te geven over de financiering van het project. Maar halverwege november werd er opeens niet meer gebeld. “We vroegen om cijfers over de financiering en kregen elke keer een ander verhaal”, vertelt Schwartz. “Ik geloof oprecht dat ze geen geld hebben.”
Steve Hill, de directeur van de Nevada Governor’s Office of Economic Development, zegt dat de staat in de overeenkomst rekening hield met verschillende uitkomsten. Nevada krijgt nieuwe kansen als Faraday slaagt in zijn plannen, maar de staat is ook beschermd als dit niet het geval is.
LeEco-probleem
Faraday heeft mogelijk ook problemen met werknemers, wat vooral te wijten zou zijn aan de samenwerking met LeEco. Faraday ontvangt vooral financiering van Jia, wat de oprichter is van LeEco. Volgens diverse voormalige werknemers zou deze startup die elektrische auto’s maakt ook werknemers van Faraday Future gebruiken.
In december vorig jaar moesten werknemers van Faraday namelijk een prototype van een auto voor LeEco ontwerpen, die in de lente in Beijing getoond zou kunnen worden. Een aantal ontwerpers zouden vervolgens van hun belangrijkste projecten afgehaald zijn om aan het voertuig te werken, en in april dit jaar werd de LeSee getoond aan het publiek. De auto leek zelf te kunnen rijden, maar werd in werkelijkheid op afstand bestuurd door iemand backstage.
Dat zat volgens de bronnen van BuzzFeed niet lekker bij een aantal werknemers van Faraday. Ze kregen geen naamsvermelding bij het ontwerp en het bedrijf zelf ontving ook geen geld voor het ontwerp. Daarnaast werden de ontwerpers door dit project afgeleid van hun werk voor de voertuigen van Faraday zelf. Ondertussen stonden daar nog wel gewoon deadlines voor, die nu veel moeilijker waren om te behalen.
CES
Ondertussen komt CES steeds dichterbij en daar zou Faraday een auto tonen aan het publiek. Eerder dit jaar had het bedrijf nog het doel om vijf prototypes te tonen, vertelt een voormalig werknemer. Maar vijf mensen die het bedrijf onlangs verlieten zeggen nu dat het al een uitdaging is om slechts een auto dat klaar is voor productie te tonen.
Faraday Future doet er alles aan om niet te laten merken dat er problemen zijn. Op de website staat een klok die aftelt naar CES en een plaatje dat laat zien hoe verschillende onderdelen bij elkaar komen om een futuristische auto te tonen. Maar het is dus nog maar de vraag hoe de toekomst van dit bedrijf er uit ziet.