Hoe laat je mensen betalen voor nieuws op internet? Als je het antwoord hebt, dan kun je daar heel rijk mee worden. Op dit moment is het namelijk een probleem waar heel veel media mee worstelen. En nog steeds heeft niemand het antwoord.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de nieuwe app van het FD genaamd FD Focus.Natuurlijk zijn er voorbeelden van media waar het relatief goed lukt. The New York Times wordt heel vaak aangehaald als voorbeeld met zo’n 2 miljoen digitale abonnees, maar is natuurlijk een uniek geval. Er zijn maar weinig media met zo’n grote redactie en een wereldwijd afzetgebied.
De Correspondent
In Nederland doet De Correspondent het goed. Ze hadden geluk dat ze tijdens hun crowdfundingcampagne heel veel media-aandacht kregen (inclusief optredens in DWDD). Vervolgens hebben ze hun belofte ook daadwerkelijk waar weten te maken en zijn de crowdfunders niet massaal weggelopen na het eerste jaar. Tegelijkertijd richten ze zich op een specifieke hoogopgeleide doelgroep, die een bovenmatige interesse heeft in maatschappelijke thema’s en alles behalve conservatief is. Een doelgroep die juist daarom bereid is om te betalen.
Je kunt het concept van De Correspondent daardoor niet heel makkelijk toepassen op andere media. Er is maar één De Correspondent. Op dit moment bereidt het medium een Engelstalige lancering in de VS voor. Een gewaagde stap en een grote gok. In de VS kent niemand Rob Wijnberg en zit je ook niet zomaar in de een goedbekeken talkshow. Het is een ongelofelijke uitdaging om de doelgroep, die ze in Nederland al hebben weten te pakken, in de VS te bereiken en te overtuigen. De kans dat het mislukt is daardoor aanwezig. Nederlands succes vertaalt zich niet snel in Amerikaans succes.
Er moeten heel veel factoren kloppen voor je mensen zo voor krijgt om te betalen voor nieuws op internet. En juist daarom is er ook niet één oplossing. Daarom heb je Blendle. Daarom bestaat Topics van De Persgroep. Daarom kun je bij NRC een paar artikelen gratis lezen voor je een paywall tegenkomt. Daarom kiest de Telegraaf ervoor slechts een deel van zijn artikelen achter een paywall te stoppen.