Fetch verbindt kopers met personal shopping assistants

Fetch, href="http://www.fetchapp.com" target="_blank">Fetch, een mobiele app die gebruikers verbindt met een persoonlijke assistent, werd vandaag gelanceerd bij TechCrunch Disrupt in New York. Met behulp van Fetch kunnen gebruikers eenvoudig aangeven naar welk product ze op zoek zijn – door het in te typen, in te spreken of er een foto van te maken – waarna een getrainde assistent naar het goedkoopste aanbod op zoekt gaat en het product vervolgens bestelt.

Als je bijvoorbeeld: “Gillette Mach 3 razor blades” intypt dan krijg je na een paar minuten een berichtje met de laagste prijs. De assistent bestelt daarna het product via – bijvoorbeeld – je Amazon account. “Buying should be as easy as describing the product that you want,” zegt CEO Tom Hadfield. Volgens de CEO wordt op dit moment maar tien procent van de online aankopen mobiel gedaan. Dat komt mede doordat veel online winkels geoptimaliseerd zijn voor browsers en niet voor mobiel gebruik.

Het voordeel van Fetch in vergelijking met Amazon en Google Shopping Express is voornamelijk merkbaar als je niet precies weet wat je zoekt. Als je bijvoorbeeld een foto neemt van de schoenen of de tas van een ander zonder dat je precies het merk weet dan kunnen de assistenten gewoonlijk vinden wat je zoekt. Dit menselijke element maakt dus het verschil tussen Fetch en andere geautomatiseerde diensten.

Op dit moment heeft Fetch vijftig getrainde assistenten beschikbaar voor het platform. De assistenten worden betaald per transactie en Fetch krijgt bovendien een commissie van verkopers. De app is de eerste maand gratis te downloaden en gebruiken; na deze maand betaal je vijf euro. Vooralsnog is de dienst alleen beschikbaar in de Verenigde Staten.