De voetbalgame FIFA is de perfecte game om esports te introduceren aan het mainstream publiek. Dat is al jaren mijn mening en na de introductie van de E-Divisie eerder dit jaar, is die mening niet veranderd. Ik ben er juist in bevestigd.
Ward GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: welke game maakt esports main stream?FIFA is de perfecte game, omdat mensen het spel al snappen. Je hoeft de regels van FIFA, in tegenstelling tot League of Legends, niet uit te leggen. Je hoeft alleen nog maar te zeggen dat er mensen zijn die FIFA competitief spelen. Internationaal en online trekken games als Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive en Hearthstone veel meer kijkers. Maar deze games zijn te complex om het fenomeen esports te introduceren bij het grote Nederlandse publiek.
Op 29 september verschijnt FIFA 18 en ik verwacht dat met deze game FIFA als esports zal doorgroeien. Er zijn echter twee ontwikkelingen die me zorgen baren naarmate de release van FIFA 18 steeds dichterbij komt. Een technische en een commerciële. Daarom kijk ik deze week verder dan FIFA en welke andere game de rol van ‘esport voor de mainstream’ op zich kan nemen. Mijn conclusie: Rocket League.
FIFA 18 spectator mode
spectator mode een absolute must is voor FIFA 18 om te groeien als esports. Het ontbreken ervan maakt het heel lastig om wedstrijden uit te zenden als toernooiorganisatie. Vooral als het een online toernooi betreft.
Een half jaar geleden heb ik al uitgebreid geschreven over waarom eenDoor het ontbreken van een spectator mode zijn er minder wedstrijden die je kunt kijken. Minder verhalen van spelers die je goed kan volgen. Kortom: de groei van FIFA als esport en kijksport wordt er enorm door beperkt.
Voor FIFA 18 is er nog geen spectator mode aangekondigd en ik ben bang dat deze eind september zal ontbreken. Misschien heeft dit te maken met de extra druk die zo’n modus op de servers zou leggen. En dat terwijl de servers het nu al vaak zwaar hebben.
Commerciële belangen FIFA
Mijn eerste artikel op Numrush over esports ging over mediarechten. In tegenstelling tot sport is bij esports altijd iemand eigenaar van de game. Die partij bezit alle rechten en bepaalt wat je wel en niet met een game kan doen. Of je bijvoorbeeld toernooien mag organiseren. Of dat je er geld mee mag verdienen door er YouTube-video’s over te maken.