Numrush

Fitbit bereidt beursgang van 100 miljoen dollar voor, maar is dat wel zo slim?

Fitbit, maker van een brede serie activity trackers, wil naar de beurs in de Verenigde Staten. Fitbit diende daarvoor gisteren de papieren in bij de Amerikaanse waakhond SEC. De marktleider op het gebied van slimme stappentellers wil voor ongeveer 100 miljoen dollar aan aandelen gaan uitgeven. De vraag is echter: is dit wel het moment?

Of het daadwerkelijk tot een beursgang van 100 miljoen komt, moet nog blijken. Het bedrijf heeft aangegeven eerst nog even alle cijfers goed door te rekenen, alvorens men met een definitief getal komt.

Wat opvalt in de documenten die het bedrijf heeft moeten inleveren, zijn de uiterst positieve getallen van de Amerikaanse onderneming. Het bedrijf maakte in 2014 een aanzienlijke winst van $131 miljoen op een omzet van $745 miljoen en telde het dit jaar maar liefst 9 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

Toch gaan de slingers nog niet uit op het kantoor van Fitbit en wijst men op mogelijke roerige tijden die aanstaande zijn. Het bedrijf realiseert dat het flinke concurrentie kan verwachten van de Apple Watch en de vele andere trackers die reeds op de markt zijn verschenen en nog zullen komen.

Het zorgt voor de nodige vraagtekens bij de beursgang, omdat het de vraag is hoe het Fitbit de komende maanden zal vergaan. Een weigering om bij te dragen aan HealthKit en de lancering van de Apple Watch zorgde al eerder voor een verstoorde relatie tussen beide bedrijven en leidde uiteindelijk tot het verwijderen van Fitbit producten uit Apple Stores.

Daarnaast stoeit het bedrijf nog altijd met productiekwaliteit. Na een serie van klachten rond de Fitbit Force, die huiduitslag veroorzaakte, werden ook de Surge en Charge uit de schappen gehaald na gelijksoortige klachten.

Wanneer het bedrijf de beursgang doorzet, zal het ongetwijfeld verwijzen naar andere recente IPO’s van verliesmakende bedrijven als Twitter, Box of recent Etsy. Vergeleken met hen maakt Fitbit tenslotte nog winst. Dat dat geen garantie voor succes hoeft te zijn, maken de beursgang van gamesbedrijven Zynga en King dan weer duidelijk.