Numrush

Fitbit-oprichter: ‘Niemand heeft zicht op wat consumenten eigenlijk verwachten van smartwatches’

Het regende vorige week zowat smartwatches in de woestijn van Las Vegas. Tijdens de CES werd de ene naar de andere smartwatch gelanceerd, maar ontbrak een slim horloge van ’s werelds bekendste merk op het gebied van activity tracking: Fitbit. Of stiekem toch niet?

Hoewel Fitbit pas 8 jaar jong is, leek het bedrijf eind vorig jaar toch behoorlijk vervroegd in de pubertijd te komen. Eerst keerde de Amerikaanse ontwikkelaar van activity trackers Apple’s Healthkit de rug toe en sprak oprichter James Park zich resoluut tegen slimme horloges uit, om vervolgens de Surge te lanceren – overduidelijk een horloge met ingebouwde activity tracker en opties om smsjes en binnenkomende oproepen te bekijken.

In de weken die volgde moest het bedrijf op de blaren gaan zitten van die uitspraken. De Surge werd gematigd enthousiast ontvangen, terwijl Apple besloot te stoppen met de verkoop van Fitbit’s populaire trackers in hun Stores.

De lancering van de Surge, Fitbit’s meest uitgebreide activity tracker ooit, hebben de mening van oprichter Park echter geenzins beïnvloed, zo blijkt in gesprek met Engadget: “Fitbit is sport, activity en fitness tracking. We hebben geen enkele intentie ons te richten op smartwatches”.

Geen enkel merk heeft helder wat de consument verwacht van een smartwatch, zeker wij niet. - James Park, FitbitVoor Park is het zo klaar als een klontje: de Surge is een uitgebreidere activity tracker, maar in geen enkel opzicht een smartwatch. Het apparaat is gericht op sporters en daar blijft het dan ook bij. Zijn bedrijf is richt zich op fitness en activity tracking en heeft totaal niet de behoefte om te proberen waar Samsung, LG en Sony momenteel hun vingers aan lijken te branden.

Samsung, LG, Sony en vele andere merken gooien momenteel veel geld in een put waarvan de vraag is of er een bodem is en zo ja, hoe diep deze is. “Geen enkel merk heeft echt helder wat de consument nu verwacht van een smartwatch”, aldus Park. De oprichter van Fitbit blijft dan ook liever bij zijn leest.

Als er één merk is dat in staat is om smartwatches populair te maken, dan is dat Apple. Niemand anders kan dat. - James Park, FitbitToch ziet Park wel dat activity trackers en andere wearables steeds meer fuseren met mode en ‘dagelijkse stijl’. Op de CES zagen we al voorbeelden van Misfit, maar de CEO wijst ook op de moeite die Apple stopt in het ‘credible’ maken van de Apple Watch bij diverse modehuizen en magazines. Als iemand het lukt om smartwatches populair te maken onder een breed publiek, dan moet het eigenlijk Apple wel zijn, zo stelt Park.

De impact van die wearable wacht het team van Fitbit ook rustig even af, het komende halfjaar hoeven we (vooralsnog) geen nieuwe modellen te verwachten van de fabrikant.

Wél gaat het team aan de slag met het innoveren van hun software. Zo kunnen we in 2015 ondersteuning verwachten voor meerdere trackers op één account, gaat het team aan de slag met sociale interactie via de apps en komen er meer inzichten door verbeterde data analyse.